پلیس می تواند مانع از شماره گذاری خودروی غیراستاندارد شود؟

پلیس می تواند مانع از شماره گذاری خودروی غیراستاندارد شود؟ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی به اظهارات مطرح شده از طرف یکی از نمایندگان مجلس که خواهان عدم شماره گذاری خودرو های غیراستاندارد از طرف پلیس شده بود، واکنش نشان داد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، دو روز بعد از تصادف زنجیره ای حدود ۶۰ دستگاه خودرو در محور بهبهان - رامهرمز که منجر به مرگ پنح تن شد، رئیس پلیس راهور اعلام نمود که در این حادثه ایربگ هیچ خودرویی بازنشده است. این اظهارات پلیس واکنش های زیادی را دربر داشت و حتی بگفته رئیس پلیس راهور، با تشکر و قدردانی مردم از موضع گیری پلیس نیز همراه شد. در این میان اما اسماعیل حسین زهی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تهران در اظهاراتی پلیس را بطور غیرمستقیم بعنوان یکی از مقصران اینطور حوادث برشمرد و اظهار داشت: « نه فقط ایربگ بلکه سایر قطعات خودرو های داخلی نیز کارایی لازم را ندارند و سازمان استاندارد و پلیس راهور باید نسبت به برخورد با متخلفان اقدام نمایند. پلیس راهور نباید خودروهایی را که از استاندارد لازم برخوردار نیستند، شماره گذاری کند. نباید اجازه داد اینطور با سرنوشت انسان ها بازی شود.»
این اظهارات اما واکنش رئیس پلیس راهور را در پی داشت و سردار سیدکمال هادیانفر در گفت و گو با ایسنا، دراین باره اظهار داشت: گاهی اوقات ممکنست مردم از قانون و مقررات ناآگاه باشند و موضوعی را مطرح کنند که ما به آنها توضیح می دهیم؛ اما این که فردی که مسئول و قانونگذار است چنین ادعایی را مطرح کند، آدم را نگران می کند. با یک جستجوی ساده در اینترنت می توان به این قوانین رسید که آیا پلیس در مورد شماره گذاری خودرو ها مکلف است یا اختیار دارد؟ وظایف پلیس در مورد شماره گذاری خودرو ها کاملا مشخص است.
وی با اعلان اینکه برابر قانون و مقررات سه دستگاه مسئولیت ایمنی وسایل نقلیه را دارند، اظهار داشت: یکی از این دستگاهها سازمان حفاظت محیط زیست است که در زمینه استانداردهای یورو۴ و یورو۵ و تست چهارگاز مسئولیت کنترل کیفیت را برعهده دارد و اگر این سازمان این موارد را تایید کند، گواهی آنرا صادر می کند.
رئیس پلیس راهور افزود: سازمان استاندارد و وزارت صنعت و معدن نیز باید بر استانداردهای پنج گانه نظارت کنند و تأییدیه های لازم را صادر کنند. در نهایت با تاییدیه صادر شده از طرف این سه دستگاه، پلیس مکلف می شود که خودرویی را شماره گذاری کند. اما اگر هریک از این دستگاهها موضوعی را تایید نکنند، ما نیز خودرو را تا زمان اعلام نظر دستگاه مربوطه شماره گذاری نخواهیم کرد. این وظیفه ای است که قانون برای پلیس در زمینه شماره گذاری در نظر گرفته است. حالا چطور این انتظار از پلیس وجود دارد که خودرو های غیراستاندارد را شماره گذاری نکند؟ برمبنای قانون اگر این دو تاییدیه از طرف وزارت صمت برای خودرویی، به پلیس ارسال و یا اعلام گردد، پلیس موظف به شماره گذاری است.
هادیانفر با اعلان اینکه پلیس درخط تولید خودرو ها مسئولیتی نداشته و نظارتی هم ندارد، اظهار داشت: ما در هنگام وقوع تصادفات متوجه نقصها خودرو ها می شویم و گزارش این مساله را نیز به دستگاه های مسئول اعلام می نماییم. در حقیقت ما در حوادث متوجه می شویم که تاییدیه ها غیراصولی است. متاسفانه گاهی خودروسازان یک خودرو را بعنوان سمبل و نمونه به سه دستگاه مسئول می دهند و مجوز شماره گذاری آنرا دریافت می کنند. این دستگاهها باید در خط تولید و به شکل رندوم هم بر کیفیت خودرو ها و تولیدات خودروسازان نظارت کنند.
وی اظهار داشت: ما برابر قانون مکلفیم که وقتی تاییدیه ای صادر می شود، نسبت به شماره گذاری خودرو اقدام نماییم. حتی در مورد شماره گذاری پراید و پژو هم گرچه ما گزارش هایی را ارائه کردیم، اما در نهایت این دولت بود که تصمیم نهایی را گرفت و خط تولید این خودرو ها متوقف گردید.



1400/10/29
09:55:35
5.0 / 5
657
تگهای خبر: استاندارد , ایمنی , اینترنت , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز