گزارش کامل ایسنا از اولین جلسه مشترک مجلس و دستگاه های اجرائی در مورد آلودگی هوای تهران

گزارش کامل ایسنا از اولین جلسه مشترک مجلس و دستگاه های اجرائی در مورد آلودگی هوای تهران سنج نیوز: رییس فراکسیون محیط زیست مجلس می گوید که دستگاه هایی که وظایف خودرا در قانون هوای پاک انجام ندادند به دستگاه قضایی معرفی می گردند.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، سمیه رفیعی در اولین جلسه مشترک مجمع نمایندگان تهران و فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با دستگاهای اجرائی در موضوع آلودگی هوا و ترافیک پایتخت که بامداد امروز در پلیس راهور تهران برگزار شد، اظهار داشت: وظایف و تکالیف هر دستگاه در قانون هوای پاک مشخص شده و مجلس پیگیر نتایج عملکرد دستگاه های اجرائی در این خصوص است.
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه دسترسی به هوای پاک حق شهروندان است اشاره کرد: مجلس درباب اجرای قانون هوای پاک مصمم است و اساسا به زودی دستگاه های متخلف که تخطی از این قانون داشته و ترک فعل کرده اند را به دستگاه قضایی معرفی می گردند.
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس ضمن تشکر از زحمات پلیس راهور تهران بزرگ بیشترین اثرات آلودگی هوای شهر تهران را ناشی از خودرو های دیزلی دانست و اظهار داشت: هوای ناسالم می تواند عوارض ناگواری همچون سکته های قلبی و بیماریهای ریوی برای شهروندان به همراه داشته باشد که باید برای این مساله چاره ای اندیشید و برای رفع آن اقدامی اثرگذار انجام داد.
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس اضافه کرد: مسئله آلودگی هوا حل شدنی است و تنها عزم و اراده و مدیریت قوی نیاز دارد. دستگاه های اجرائی باید بصورت زنجیروار به یکدیگر متصل شوند تا بتوانند تکالیف خودرا بخوبی در زمینه رفع اشکال آلودگی هوا انجام دهند.

مهلت دو هفته ای اداره کل محیط زیست استان تهران و شهرداری تهران برای بازنگری و معاینه ایستگاه های پایش آلودگی هوای تهران
رفیعی به مشکلات آلودگی هوا و ترافیک پایتخت اشاره و اشاره کرد: یکی از اشکالات در این عرصه نقص در سامانه های سنجش آلودگی هوای پایتخت است. اورهال کردن (بازبینی کردن، معاینه کردن، بررسی کردن، تعمیر کامل کردن و پیاده سوار کردن) ایستگاه های پایش آلودگی هوای تهران باید سریعا اجرائی شود بر این اساس اداره کل محیط زیست استان تهران و شهرداری تهران دو هفته مهلت دارند تا نسبت به حل این مشکل اقدام نمایند تا بتوانیم اطلاعات درست و دقیقی در این عرصه به شهروندان ارائه نماییم بر این اساس تعدادی از ایستگاه های از رده خارج باید به روز رسانی شوند و مجلس نیز در آخر مهلت تعیین شده گزارش اقدامات را از بخش های مربوطه پیگیری خواهدنمود.
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به اینکه باید حداکثر اقدامات کنترلی برای پیش گیری از افزایش بار آلودگی هوای پایتخت صورت گیرد افزود از هواشناسی خواست تا پیش بینی های خود درباب روزهایی که پدیده اینورژن اتفاق می افتد را به فوریت در اختیار همه دستگاه های ذیربط و شهروندان قرار دهد.
در این جلسه، وزارت نیرو نیز موظف شد که بطور اکید در روزهایی که پیش بینی ورود پایتخت به شرایط اینورژن و وارونگی هوا می شود به هیچ عنوان در نیروگاه های برق حرارتی استان تهران، البرز و استانهای همجوار که در راه کریدور باد پایتخت قراردارند از سوخت مازوت استفاده نکند.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس اظهار داشت: نظارت بر این مسائل باید در اولویت کاری ادارات کل محیط زیست استانهای تهران و همجوار قرار گیرد.
وی همین طور از حضور نیافتن معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در این نشست انتقاد نمود.
رفیعی افزود: بخش عمده ای از مطالبات در زمینه آلودگی هوا و ترافیک از مدیریت شهری است که متاسفانه آقایان مسئول دراین زمینه حتی زحمت حضور و پاسخگویی را به خود ندادند که اساسا مجلس شورای اسلامی این موارد را از شهردار تهران و رئیس شورای شهر تهران مطالبه خواهدنمود.
وی در مورد اتوبوس های فرسوده پایتخت اظهار داشت: باید تکلیف اتوبوس های فرسوده و بی پلاک پایتخت هرچه زودتر مشخص شود از طرف دیگر شهرداری تهران و وزارت کشور مکلفند که از این پس تنها اتوبوس های برقی جدید را به ناوگان حمل و نقلی پایتخت اضافه کنند که این خصوص مجلس تمام تلاش خودرا برای ایجاد زمینه های لازم به کار خواهد گرفت.
رفیعی به موضوع تاکسی ها اشاره نمود و اظهار داشت: بحث تاکسی های فرسوده به جد پیگیری می شود و ما مطالبه گر خواهیم بود. از طرف دیگر می خواهیم بدانیم که چرا تعداد زیادی از این تاکسی ها در خط خدمات دهی به حمل و نقل عمومی نیستند و خدمات دهی لازم را نمی کنند و شهرداری نیز برخوردی با آنها انجام نمی دهد.
وی یکی از اشکالات آلودگی هوا و ترافیک تهران را نبود پارکینگ های عمومی دانست و اظهار داشت: شهرداری باید در طرحی ضربتی نسبت به حل این مشکل به خصوص در مناطق پرتردد و پرمراجعه اقدام نماید.



مهلت دو هفته ای سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران در امتداد ارائه طرح عملیاتی برای بکارگیری موتورسیکلت های برقی
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس ضمن درخواست از پلیس راهور برای برخورد با خودرو ها و موتورسیکلت های دودزا و آلاینده، اظهار نمود: باید تمهیدات لازم برای به کارگیری موتورسیکلت های برقی در تهران و جایگزینی با موتورسیکلت های بنزینی اندیشیده شود. بر این اساس سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران دو هفته مهلت خواهد داشت با همکاری دستگاه های اجرائی طرح عملیاتی بکارگیری این موتورسیکلت ها را به فراکسیون محیط زیست مجلس ارائه کند.
رفیعی با انتقاد از آلایندگی خودرو های منعلق به شهرداری تهران تاکید کرد: شهرداری تهران موظف است هرچه زودتر نسبت به جایگزینی خودرو های آلاینده خود اقدام نماید.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به معاینه فنی خودرو ها و موتورسیکلت ها اظهار داشت: متاسفانه بخش عمده ای از خودروهایی که در تهران تردد می کنند، معاینه فنی خودرا از مراکز معاینه فنی اطراف تهران گرفتن می کنند که عملا نظارت دقیقی بر روی آنها نیست و باید در این خصوص فکری اساسی شود.
وی با اشاره به اینکه برمبنای قانون حدود ۷۰ درصد جرایم صنایع آلاینده در اختیار شهرداری ها برای رفع مشکلات آلایندگی و حمل و نقل پاک قرار می گیرد اضافه کرد: شهرداری تهران باید پاسخ دهد با این سهم ۷۰ درصدی خود طی سالهای قبل چه کرده است و چه اقدام عملی برای رفع مشکلات آلودگی هوا انجام داده است؟
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به افزایش قابل توجه ترافیک تهران طی روزهای گذشته به سبب لغو مصوبه دورکاری اضافه کرد: بخش های متولی باید سریعا درباب تغییر ساعات کاری پایتخت و توزیع پیک ترافیک تهران اقدام نمایند که در این خصوص انتظار داریم نتایج ملموس این تصمیم در هفته های آتی مشخص شود.
وی اشاره کرد: تمامی موارد مطرح شده در این نشست سریعا توسط مجلس پیگیری خواهد شد و بخش های مسوول باید پاسخگو باشند.

در این جلسه، سردار محمدحسین حمیدی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، زهره الهیان نماینده تهران و اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس هم مطالبی را مطرح نمودند.



1400/08/03
21:54:40
5.0 / 5
4673
تگهای خبر: حمل و نقل عمومی , خدمات , خودرو , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز