فلاحت پیشه:

شرایط موجود در افغانستان بیان کننده نوعی بی اطمینانی بازیگران مختلف به آینده افغانستان است

شرایط موجود در افغانستان بیان کننده نوعی بی اطمینانی بازیگران مختلف به آینده افغانستان است یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی معتقد است: تحولات نشان میدهد طالبان این راهبرد را دارد که تا زمان استقرار در افغانستان دست خودرا از جنایاتی که در حال انجام می باشد پاک کند، اما وقتی مستقر شود یک چهره جدید از طالبان که پیش بینی هم می شود را خواهیم دید.


حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با ایسنا با اشاره به تحولات افغانستان اظهار نمود: در افغانستان یک بی ثباتی را در آینده شاهد خواهیم بود که این کشور را به مامنی برای جریانات رادیکالی و افراطی آماده می کند. بسیاری از کشورهایی که نتوانستند نظم خودشان را در این کشور حاکم کنند از این جریان استقبال می کنند. امروز فغانستان به کشوری که به حال خودش رها شده، تبدیل گشته است و در آینده از جرم و جنایت در افغانستان بیشتر می شنویم و این یک پیش بینی دردناک است.
وی با اشاره به اینکه حمله سال ۲۰۰۱ آمریکا و دیگر کشورها به افغانستان به صورتی تخلیه انرژی بود که نومحافظه کاران داشتند و بعد در عراق فارغ از این که دنبال نتیجه ای باشند و برنامه ای برای مدیریت پس از جنگ داشته باشند اضافه کرد: روز به روز این کشورها به کانون ناآرامی در منطقه تبدیل شدند و دولت های مستقر هم نتوانستند از عهده مدیریت فضا برآیند.
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قرار شد جامعه جهانی در قالب کمک های مختلف بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به افغانستان کمک کنند که قسمتی از اینها محقق شد و بخشی خیر. اما دولت های افغانستان نتوانستند از این وام ها به خوبی استفاده کنند و گاهی این وام ها سبب رانت و فساد قابل توجهی شد.
فلاحت پیشه اشاره کرد: شرایطی که در افغانستان است نوعی بی اطمینانی بازیگران مختلف به آینده افغانستان را نشان میدهد. هر دولتی که روی کار آمد ناکارآمد و محل تلاقی قدرت های خارج از افغانستان بود و امور مردم برایش مهم نبود و در این خلاء قدرت طالبان وارد شد. قسمتی از این خلا مربوط به حاکمیت دولت افغانستان است که طالبان اهتمام کرده است یک حاکمیت و مدیریت منطقه ای را بجای آن بوجود آورد و دیگر خلاء قدرت ناشی از خروج آمریکایی ها و نیروهای خارجی که آن هم طالبان آمد و جایگزین شد. الان بیش از ۸۰ درصد خاک افغانستان یک نظم طالبانی حاکم شده است.
وی معتقد است: طالبان در بهترین شرایط نوعی بی سامانی در مرزهای ایران است و از محل خلاء قدرتی که وجود دارد و در شرایطی که دولت ها مسوول اجرای توافق نامه های مرزی هستند در این خلا مرزنشین های ما و بسیاری از زیرساخت ها و صادرات ایران در معرض تهدید قرار می گیرند. قبل از این رشوه و باج گیری در مرزها برای تعاملات اقتصادی مرسوم بوده است و با روی کار آمدن طالبان، باج گیر قلدرتری بر سر کار می آید. کشور ما باید یک مسوول ویژه برای مساله افغانستان تعیین کند که در درجه اول منافع کشورمان را پیش ببرد.
این نماینده پیشین مجلس اظهار نمود: از ابتدا که بحث مذاکره با طالبان عنوان شد گفتم رادیکالیسم جایگاهی در دنیا ندارد، اول موجی به وجود می آورد اما کمکی به روابط پایدار ایران و طالبان نمی نماید. هر چند سخنگوهای طالبان مسئولیت جنایاتی که در حال انجام می باشد را نپذیرفتند اما پس از استقرار داستان تغییر می کند. نظامی هایی که طالبان را شکل داده اند از مدرسه های علوم دینی در مرزهای افغانستان و پاکستان شکل گرفتند که اینها برمبنای افراطی گری های ذهنی و مذهبی خود عمل می کنند، قسمتی از آنها عامل کشورهایی مثل عربستان و پاکستان هستند و بخشی مزد بگیر هستند و بخشی هم توسط طالبان مدیریت می شوند و این یک بی نظمی خطرناکست اما وجه مشترک همه این گروه ها افراطی گری است که حتما گروه های مختلف مذهبی همچون شیعیان در آنجا لطمه می بینند.
فلاحت پیشه اظهار داشت: شاید مذاکره با طالبان در جهت ایجاد نظم قابل توجیه باشد اما اینکه فکر نماییم شکل گیری قدرتی به اسم طالبان یا امارت اسلامی منافعی برای ایران دارد به صرف این که آمریکایی ها با آنها درگیر هستند را قبول ندارم. معتقدم حکومت ایران باید در قالب حقوق بین الملل و منشور رایج حقوق انسانی با دنیا کار کند. نزدیک شدن به هر گروهی که به جنایت می پردازد به ضرر کشور است؛ باید در ارتباط با طالبان و نزدیک شدن و پشتیبانی از آن مساله را بلندمدت ببینیم. مسئولیت تطهیر طالبان با ایران نیست، با خود آنهاست.



1400/05/20
09:16:21
5.0 / 5
16474
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , روابط
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز