مهرعلیزاده عنوان كرد:

ارائه اختیارات تام اقتصادی به نیروهای بومی هر استان

ارائه اختیارات تام اقتصادی به نیروهای بومی هر استان خوزستان محسن مهرعلیزاده با اشاره به برنامه ریزی اقتصادی برای هر استان کشور اظهار داشت: با بهره گیری از نیروهای جوان، فکری و اندیشمند خود استان، در بعد اقتصادی اختیارات تام به هر استان خواهیم داد.



محسن مهرعلیزاده در گفت وگوی تلویزیونی با مردم خوزستان که امروز (۲۰ خردادماه) انجام شد، اظهار نمود: مشکلات امروز مشکلات اقتصادی، بیکاری جوانان، معیشت مردم و ناامیدی مردم و جوانان به آینده است.

به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: متاسفم از این که این کلمه را می گویم؛ کاش می گفتم کم امیدی، اما واقعیت این است که در طول حداقل ۱۶ سال قبل تا امروز، مردم با انتخاب ها و روی کار آمدن یک فرد و تیم جدید، توقع داشتند مشکلات برطرف شوند اما متاسفانه روز به روز نه فقط مشکلات حل نشدند بلکه به آن اضافه گردید.

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اشاره کرد: من نمی خواهم سیاه نمایی کنم؛ همه ما در این کشور زندگی می نماییم و نمی توانیم امید را از مردم بگیریم. ایران و ایرانی بزرگ هستند.

وی اضافه کرد: خوزستان مهد تمدن دیرین هفت هزار ساله، زرخیز و منبع نفت و گاز است؛ ۳۰ درصد آب جاری کشور در این استان است و هفت رودخانه عظیم دارد. مردم خوزستان سختکوش هستند و گاهی در دمای ۴۵ درجه و بیشتر، به کشت و دامپروری می پردازند و اینها غیرت کاری است. این که در هوای گرم و با این غیرت، کار می کنند و برای کشور آبرو می سازند، دست آن کارگر و کشاورز را باید بوسید.

مهرعلیزاده اظهار داشت: هموطنان عزیز در کشور و استان خوزستان، شاید من را در موقعیت معاونت رییس جمهور و رییس سازمان تربیت بدنی بعنوان فردی ورزشی بشناسند اما از سال ۱۳۵۹ به بعد همیشه بعنوان نیروی اقتصادی و صنعتی مشغول بوده ام. از ۲۵ سالگی در شرکت سایپا بعنوان مهندس مشغول بودم. بعد از آن بعنوان مدیریت فنی، تولید، بعد در سمت عضو هیات مدیره و قائم مقام مدیرعامل بودم. بعد از آن بعنوان مدیر، مسئولیت بهره برداری صنعت سنگین در خودروسازی را برعهده داشتم. ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم، تنها با تمرکز بر صنعت ماشین سازی و تجهیزات سازی موفق شد. اغلب ماشین آلات موجود در کارخانجات ما قبل از انقلاب یا از کشورهای آمریکایی یا از ژاپن بودند.

وی با اشاره به اقدامات خود در زمان تصدی گری چند مدیریت، بیان کرد: در دولت آقای رفسنجانی برای ایجاد منطقه آزاد کیش بعنوان مدیرعامل سازمان عمرانی کیش رفتم. کیش جزیره‎ای متروکه بود اما حالا محل تردد کالا و صادرات است و منطقه ای تفریحی و اقتصادی و صنعتی است.

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اضافه کرد: در دولت آقای خاتمی نیز استاندار خراسان بزرگ بودم که ۲۰ درصد خاک کشور و ۱۰ درصد جمعیت را تشکیل می داد و استانی مرزی بود اما به لطف خدا، موفق عمل کردیم. بعد از آن بعنوان مسئول سازمان تربیت بدنی منصوب شدم.

وی اشاره کرد: در دهه ۶۰ با وجود محدودیت های بسیار، جنگ و درگیری ها، کارهای زیادی صورت گرفت. معیشت، مشکل داشت اما نه به شکل امروز. گوشت یخ زده را با کوپن دریافت می کردیم اما هر کسی تا حدی پروتئین دریافت می کرد. در عین حال مردم در جنگ حضور داشتند. شما مردم خوزستان درک صحیحی از شرایط اقتصادی آن زمان دارید.

مهرعلیزاده اظهار داشت: مشکل امروز کشور، معیشت است. البته مشکلات دیگری نیز داریم؛ گاهی فشارهای بی خودی به مردم می آورند یا جوانان را محدود می کنند. این تنگ نظری ها، در مسائل اجتماعی وجود دارند و اینها اجازه رشد را نمی دهند. به آن چیزهایی که باید توجه گردد، نمی گردد و به آن چیزهایی که نباید توجه کرد، توجه می شود.

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اشاره کرد: درصد عمده ای از دانشجویان دانشگاه شریف که متخصص و از تاپ ترین نیروها هستند، به دنبال رفتن به جاهای دیگر هستند. وقتی این مساله بیان می شود، برخی ناراحت می شوند و می گویند که فرار مغزها نیست بلکه مهاجرت نخبگان است.

وی اظهار داشت: کشور ما نیاز به برنامه ریزی و آبادانی دارد و ما نمی توانیم به خاطر پوشیدن لباس آستین کوتاه و شلوار جین، عده ای را از تحصیل باز بداریم و به جامعه فشار بیاوریم. البته کشور می تواند آباد شود.

مهرعلیزاده با اشاره به نرخ بیکاری در خوزستان بیان کرد: در استان خوزستان ۲۵ درصد بیکاری وجود دارد؛ از جمعیت بیش از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری خوزستان، یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر بین ۰ تا ۱۴ ساله و جمعیت غیر فعال می باشند و حدود ۷۰ درصد جمعیت، فعال و کاری هستند اما شاهد بیکاری ۲۵ درصدی هستیم.

وی اضافه کرد: درصد بالایی رشد تکدی گری نیز وجود دارد؛ واقعا شرم آور است که روی نفت باشیم و استان پر آبی داشته باشیم و از سویی ۲۵ درصد جمعیت جوان این استان، بیکار هستند.

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با اعلان اینکه تعدادی از آمارها عجیب و غیر قابل باور است، اضافه کرد: بعنوان مثال میزان مهاجرت از خوزستان ۱۰ درصد است درحالی که این استان روی زر و طلا و نفت نشسته است. از جانب دریا به جهان وصل است و هر امکانی برای رشد مهیا است. جمعیت خوزستان شامل حدود ۲ میلیون نفر از قوم عرب، یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از قوم لر، ۵۰۰ هزار دزفولی، ۲۰۰ هزار شوشتری، ۲۰۰ هزار بهبهانی و ترک های قشقایی و گلستانی پر از گل های زیبا در کنار یکدیگر هستند.

وی اشاره کرد: من مشکلات خوزستان را دسته بندی کرده ام؛ یکی از عمده ترین مشکلات خوزستان، بی آبی است با وجود این که پر آب ترین استان است. یعنی توجه نشده که در توزیع و کنترل آب، فکری شود تا مردم در مزارع خود گرفتار مشکل نشوند.

مهرعلیزاده اضافه کرد: اشخاصی که برنامه ریزی کرده اند، کار را بلد نبوده اند و گاهی مدیرانی، از جاهای دیگر آمده اند. البته مشکلی ندارد که یک مدیر توانمند، کار کند چون همه ایران سرای ما است. اما باید توجه گردد که یک بومی، دلسوزی بیشتری دارد و فرهنگ مردم را می شناسد پس در وهله اول، اولویت را باید به مدیر داخلی داد.

وی اظهار داشت: چه وضعیت بدی درباره کشت و صنعت هفت تپه ایجاد شد؟ آن چه واگذاری بود انجام شد؟ اینها ناتوانی محض است که نتوان در جایی که آب هست و مردم از گذشته نیشکر ساخته اند، در یک اقدام ناشیانه شرکت فروخته شود، سوءاستفاده صورت گیرد و در نهایت، مساله امنیتی اجتماعی شود. این نشان دهنده ناتوانی است. مدیر توانمند، دلسوز و کارا باید وجود داشته باشد که این کار را انجام دهد.

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اشاره کرد: درباب استخدام غیر بومیان در خوزستان، با وجود این که خوزستانی نیستم اما دلم می سوزد و درباره این قضیه شدیدا متعصب هستم. اگر رییس جمهور شوم به هیچ عنوان اجاره نمی دهم نیروی غیربومی استخدام شود مگر در موارد خیلی ضروری که تخصص ویژه نیاز است. وقتی ۲۵ درصد جمعیت استان بیکار باشد، این کار در حق استان ظلم است.

وی با اشاره به وضعیت سدها در خوزستان بیان کرد: سدهای دز و کرخه نیاز به لایروبی دارند و من شنیده ام که از زمان قبل از انقلاب لایروبی اساسی صورت نگرفته است. رودخانه های کرخه و کارون نیاز به لایروبی دارند. پساب های فاضلاب و ورود آنها به رودخانه ها نیز مشکلات اساسی زیست محیطی به وجود آورده است.

مهرعلیزاده اضافه کرد: اگر کسی این مسائل را بداند و کاری نکند، خائن است. تقسیم غیرمنطقی منابع آبی در خوزستان موجب خشکی رودخانه جراحی و کم آبی زهره شده است. پرورش دام های بومی مانند گاومیش و شتر درحال کاهش است؛ کاهش پرورش دام موجب بیکاری مردم می شود.

وی با اشاره به اهمیت توجه به گردشگری در خوزستان افزود: می توانیم توریسم و گردشگری در خوستان داشته باشیم؛ آثار دیدنی تاریخی، بازارهای عبدالحمید، عامری، مسجد نبهانی و... در خوزستان وجود دارد که موجب ایجاد درآمد برای مردم می شود. برای بوم گردی در خوزستان باید فکری اساسی شود.

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: بازارچه های مرزی به سبب رانت خواری و فساد تعطیل شده اند. حاشیه نشینی در اهواز به سبب تعطیلی کشاورزی، روز به روز درحال افزایش است. حاشیه نشینی بیداد می کند و جمعیت بسیار زیادی در حاشیه اهواز زندگی می کنند.

وی اشاره کرد: متاسفانه بزرگترین اختلاس ها در استان خوزستان است البته نه از جانب خوزستانی ها بلکه از جانب اشخاصی که غیر خوزستانی هستند و طمع ورزیده اند. نهادهای نظارتی، ضعیف هستند. این کار نظارت، کار رییس قوه قضاییه و تهدید و ارعاب نیست. نگذارید کار اقتصادی و اجتماعی کوچک، تبدیل به مسائل امنیتی شود. گرهی که با دست باز می شود را نباید با دندان باز کرد.

مهرعلیزاده اضافه کرد: از ظرفیت های پتروشیمی و نفت برای تحول استان خوزستان می توان استفاده نمود. اقوام مختلف خوزستان با همبستگی با هم زندگی می کنند که نعمت است.

وی اشاره کرد: با برنامه جدید، فضاهای آموزشی و رفاهی باید مورد بازسازی قرار گیرند. آموزش رایگان جزو وظیفه حاکمیت است. برای راه اندازی بیمارستان های مجهز در حمیدیه و ایذه برنامه ریزی کرده ام. درباب شرکت های نیشکر منطقه نیز از نظر زیست محیطی باید بازبینی شود. شبکه های آبرسانی شهرهای استان خوزستان فرسوده می باشند و رساندن آب با تانکر، شرم آور است.

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: من همه این مسائل را می دانم و برای هر استان یک کتابچه ۲۰۰ صفحه ای در دو سال تهیه کرده ام. با بهره گیری از نیروهای جوان، فکری و اندیشمند خود استان، در بعد اقتصادی اختیارات تام به هر استان خواهیم داد.





منبع:

1400/03/20
21:13:36
5.0 / 5
575
تگهای خبر: آمریكا , آموزش , اقتصاد , ایران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز