دهقانی در گفت وگو با ایسنا مطرح كرد

بررسی راهكارهای ارتقای روابط ایران و تركمنستان در كمیسیون امنیت ملی

بررسی راهكارهای ارتقای روابط ایران و تركمنستان در كمیسیون امنیت ملی سنج نیوز: نایب رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینكه این كمیسیون گام هایی برای ارتقای روابط ایران و تركمنستان برداشته است، اظهار داشت: با عنایت به سفر رییس جمهور به تركمنستان، كمیسیون امنیت ملی ظرفیت های ارتقای روابط با این كشور و اقدامات انجام شده برای ارتقای همكاری ها با كشورهای همسایه همچون تركمنستان را مورد بررسی قرار داد.



كمال دهقانی در گفت وگو با ایسنا با تاكید بر اینكه توسعه روابط با همسایگان اصلی اساسی در قانون اساسی است، اظهار داشت: روابط ایران با همسایگان اولویت اول همه دستگاه هاست و برای آن كمیسیون های مشتركی در همه زمینه ها بوجود آمده است. این روند در هیات دولت به این شكل است كه یكی از وزرا مسئول كمیسیون مشترك با یكی از كشورهای همسایه می گردد.

وی با اشاره به ریاست آخوندی وزیر راه و شهرسازی بر كمیسیون مشترك ایران و تركمنستان، اظهار نمود: با عنایت به اینكه در چند ماه آینده رییس جمهور عازم تركمنستان می شود، طبیعتا باید همه ابعاد روابط سنجیده شود. باید مشكلات احتمالی بین طرفین بررسی شده و در جهت رفع آن اقدام گردد.

نایب رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یكی از این مشكلات را انتقال زندانیان ایرانی محكوم در تركمنستان عنوان و اظهار نمود: در این باره قرارداد استرداد مجرمان و محكومان بین ایران و تركمنستان وجود دارد. ما در حال پیگیری برای عملیاتی شدن این قرارداد هستیم.

وی اضافه كرد: مبحث دیگر ضرورت قرار دادن تجهیزات دستگاه های ایكس ری در مبادی ورودی و خروجی بین ایران و تركمنستان است تا كنترل های بیشتری بر روی ترددها آن هم مطابق با استانداردهای روز دنیا صورت گیرد تا تمام كامیون هایی كه قصد ترانزیت را از مرز كشورمان دارند، بتوانیم اسكن نماییم. بطور قطع با این روش در صورت وجود مشكل پیش از ورود افراد وارد خاك تركمنستان شناسایی های لازم صورت می گیرد.

دهقانی در ادامه با اشاره به اینكه روابط با تركمنستان را باید با عنایت به جمعیت این كشور سنجید، اضافه كرد: تركنمستان كشوری با پنج میلیون نفر كشور و دارای موقعیت بسیار استراتژیك با ما در دریای خزر است. ما در ادامه راه پروژه های مشتركی داریم كه با همكاری دو كشور منافع بین المللی حاصل می گردد كه نمونه آن كریدور شمال به جنوب است كه می تواند منافع اقتصادی را به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به همكاری های بین دو كشور در زمینه های گاز و بعضی از انرژی های دیگر، اظهار داشت: بطور قطع باید در ادامه راه همكاری هایمان را در زمینه های مختلفی همچون تجارت و خدمات فنی و مهندسی ارتقا ببخشیم. مقامات تركمنستان برای فعالیت مهندسان ایرانی در احداث راه ها و زیرساخت های مورد نیاز موافقت كرده اند. اینها همه نشان داده است كه ظرفیت ارتقای روابط بین ایران و تركنمستان زیاد است.

نایب رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینكه این كمیسیون به دنبال ارتقای روابط ایران و تركمنستان است، اظهار داشت: در ادامه راه مقرر است جلسات دیگری با محوریت كمیسیون مشترك دو كشور برگزار گردد تا شاهد توسعه روابط اقتصادی باشیم.

وی درباره مبحث لغو روادید هم اظهار داشت: این مورد همواره در دستور كار وزارت خارجه است و متناسب با رفت و آمدها، روابط و و امنیت ملی هر كشور تصمیم گیری صورت می گیرد.

دهقانی در انتها تصریح كرد: ایران همواره بر ارتقای همكاری ها با كشورهای همسایه خود تاكید دارد چون این مورد را بعنوان یك اصل برای خود می داند.




1396/11/14
16:04:59
5.0 / 5
4686
تگهای خبر: اقتصاد , ایران , دستگاه , روابط
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز