اظهارات مهم معاون وزیر كشور درباره تجمعات در سال 99، امنیت نقاط مرزی و

اظهارات مهم معاون وزیر كشور درباره تجمعات در سال 99، امنیت نقاط مرزی و سنج نیوز: ایرنا نوشت: معاون وزیر کشور اظهار داشت: با وجود برگزاری تجمعات صنفی، تنش خاصی در سال 99 نداشتیم.



حسین ذوالفقاری، معاون وزیر کشور اظهارکرد: در سال ۹۹ با وجود اینکه هم لطمه ها در حوزه اقتصادی، معیشتی و هم نتایج بیماری کرونا و تاثیرات آن در زندگی مردم افزایش یافت و کار تامین امنیت را سخت تر کرد، خوشبختانه با همت دست اندرکاران و همراهی کم نظیر مردم، می توان اظهار داشت که امنیت کشور در وضعیت باثبات است.
ذوالفقاری با تشریح با اهمیت ترین اقدامات انجام شده سال ۹۹ برای تامین امنیت کشور، اظهار داشت: در رابطه با خیلی از مشکلات صنفی، کمیته ای تحت عنوان کمیته رصد برمبنای مصوبه شورای عالی امنیت کشور تشکیل شده است که با همکاری دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی و سایر دستگاهها بطور مستمر در طول سال وضعیت کشور را رصد و کوچک ترین مشکل و نارسایی را در کوتاه ترین زمان ممکن پیگیری می کرد.
وی با ذکر مثال هایی همچون رفع اشکال کامیون داران و تانکرداران و اثرات آن در زمینه سوخت رسانی و یا رفع قطعی آب و گاز اضافه کرد: هدف از پیگیری سریع این بود تا از هر پدیده ای که می تواند سبب بروز مشکل برای مردم شده و پیامدهایی تنش آمیز داشته باشد، جلوگیری شود. با وجود برگزاری تجمعات صنفی، تنش خاصی در سال ۹۹ نداشتیم
ذوالفقاری اظهار نمود: با وجود تجمعات و اعتراضات صنفی در بخش های مختلف، تنش خاصی در سال ۹۹ در کشور نداشتیم و تلاش شد مطالبات بموقع به دستگاه های مسئول اعلام و برای رفع مشکلات تلاش و همکاری شود. برای تامین امنیت در نقاط مرزی چه کارهایی شده است؟
معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با اشاره به اختصاص اعتبارات برای تامین امنیت مرزها اظهار نمود: تلاش وزارت کشور بر این بوده است تا آنجا که می توانیم کنترل مرزهای کشور در زمینه مقابله با پدیده هایی به نام تروریسم، قاچاق مواد مخدر، مهاجرت های غیرقانونی و جرایم سازمان یافته را افزایش دهیم.

وی افزود: در کنار اعتباراتی که مجلس و دولت به صورت سنواتی به این مساله اختصاص می دادند، با پیگیری هایی که از دو سال قبل انجام شد و با موافقت مقام معظم رهبری، ۱۰۰ میلیون دلار برای کنترل مرزهای جنوب شرق کشور در ستاد کل نیروهای مسلح اختصاص داده شد. استفاده از سود معافیت کارت های تجاری برای مرزنشینان
ذوالفقاری معیشت مرزنشینان را از موضوعات همیشگی در بحث امنیت مرزها عنوان نمود و اظهار داشت: باتوجه به عدم استقبال مناسب سرمایه گذاران از حضور و سرمایه گذاری در مناطق مرزی؛ در سال ۹۷ مصوبه ای برای ایجاد بازارچه های مرزی به تصویب رسید. بعد از دو سال و نیم پیگیری، راه اندازی ۱۵ بازار برای استان های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان تصویب و قرار شد از این بازارچه ها کالا مبادله شود تا مرزنشینان از سود معافیت کارت های تجاری هر نفر ۷۰۰ هزار تومان و یک خانوار ۴ نفره ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بهره مند شوند. موافقت با واردات ۱۶۸ قلم کالا توسط مرزنشینان
معاون وزیر کشور با اشاره به ممنوعیت معافیت های مالیاتی خیلی از کالاها برای مقابله با تحریم ها در سال های اخیر افزود: بتازگی با پیگیری های انجام شده با هماهنگی بانک مرکزی، وزارت صنعت معدن تجارت و وزارت اقتصاد، با واردات ۱۶۸ قلم کالا موافقت شد تا مرزنشینان بوسیله این بازارچه ها بتوانند از معافیت تجاری استفاده کنند.
وی از ابلاغ این مصوبه آگاهی داد و افزود: در مرزهایی که امکان تحقق و اجرای این مصوبه وجود داشته باشد، استانداران این چهار استان می توانند هماهنگی های لازم را انجام دهند و مرزنشینان از آن بهره مند شوند. تدبیر دولت برای فروش سوخت مرزی/ثبت نام ۱۲۴ هزار خانوار مرزنشین مشمول
معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور دیگر اقدام انجام شده برای معیشت مرزنشینان را بحث فروش سوخت مرزی اعلام و عنوان کرد: از سال ها قبل طرح فروش سوخت مرزی در دوره های مختلف بوسیله شرکت ها، تعاونی ها و شهرداری ها در چند استان مرزی اجرا می شد. باتوجه به تجارب به دست آمده و با پیشنهاد وزارت نفت قرار شد بجای شرکت ها، این وزارتخانه کار فروش سوخت مرزی را انجام دهد و ۲۰ درصد از محل درآمد سوخت مرزی را به روستانشینان در فاصله ۲۰ کیلومتری مرز اختصاص دهد.
وی اضافه کرد: با توافق بین وزارت نفت و دولت در سال گذشته، دولت مصوب کرد ۲۰ درصد از این محل به حساب سازمان هدفمندی یارانه ها و ۸۰ درصد مستقیما به حساب سرپرست خانوارهای مشمول طرح واریز شود.
این مقام مسئول با اشاره به پروسه بررسی و شناسایی افراد مشمول از طرف بخشداری ها و پروسه احراز هویت همزمان مرزنشینان اظهار داشت: امسال این کار با پیگیری های زیاد انجام شد و تا چند روز قبل حدود ۱۲۴ هزار خانوار مرزنشین ثبت نام کردند البته تعداد دیگری از خانواده ها هنوز ثبت نام نکرده اند و برخی از استانها از پروسه ثبت نام عقب هستند.
ذوالفقاری با اعلان اینکه فعلا در ۸ استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی اجرا شده است، اظهار داشت: قرار شد مبلغی برمبنای میزان واریزی وزارت نفت از محل ۲۰ درصد به حساب سازمان هدفمندی یارانه ها، علی الحساب (۸۰درصد) به حساب ثبت نام کنندگان واریز شود تا بقیه هم نام نویسی کنند. بعد با تکمیل واریزی های سال ۹۹ وزارت نفت، محاسبه شود و مابه التفاوت تعدادی که رقم علی الحساب را دریافت کرده اند، هم واریز شود که طبق پیگیری های انجام شده تا پیش از سال نو، علی الحساب به حساب سرپرستان خانوارها واریز شد.
وی اظهار داشت: ۲۰ درصد هم برای بحث اشتغال و کارهای زیرساختی در مناطق مرزی در نظر گرفته شده که آن هم به دستگاه های فعال در زمینه اشتغال تخصیص داده شده است و امسال این کار هم صورت گیرد. پیش ثبت نام ۸۸ هزار فرزند مادر ایرانی برای دریافت شناسنامه
معاون وزیر کشور در ادامه با اشاره به اقدامات وزارت کشور در زمینه ساماندهی اتباع خارجی اظهار داشت: یکی از اقدامات مهم وزارت کشور اعطای شناسنامه به فرزندان زنان مزدوج با غیر ایرانیها بود. دراین زمینه از اواسط تابستان ۹۹ قانون اعطای شناسنامه به فرزندان مادر ایرانی ابلاغ و بخشنامه آن هم تهیه شد.
وی افزود: از حدود فصل پاییز، عملیات ثبت نام آغاز شد و تا حالا ۸۸ هزار نفر برای دریافت شناسنامه پیش ثبت نام کرده اند که از این تعداد حدود ۲۲ هزار پرونده تکمیل شد و پروسه بررسی هویت در دست انجام است و حدود ۸۳۵ شناسنامه برای افراد واجد شرایط صادر و به آنان تحویل داده شد.
ذوالفقاری درباره دلیلهای طولانی شدن پروسه اعطای شناسنامه فرزندان مادر ایرانی اظهار داشت: همانطور که گفته شد، تا حالا ۸۸ هزار نفر پیش ثبت نام کردند این افراد بعد از تکمیل پرونده باید تایید نهایی هویت شوند و مشخص شدن وضعیت زن ایرانی، کسی که با او ازدواج کرده و فرزندانش، فرآیندی دارد که باید طی شده و همه موارد قانونی رعایت شود.
معاون وزیر کشور با اعلان اینکه فاصله بین دریافت کنندگان شناسنامه و تکمیل شدگان پرونده در آینده کمتر خواهد شد، اظهار داشت: با توجه به این که در شروع کار هستیم، تعداد ثبت نام کنندگان بالاست. با تکمیل شدن تعداد پرونده ها، روند صدور شناسنامه سرعت بیشتری می گیرد.
معاون وزیر کشور اشاره کرد: در کنار این مساله توافقی با دولت افغانستان درباره افراد غیر مجاز داشتیم که داخل ایران هستند. تعدادی از این افراد در ایران ازدواج کردند؛ برخی با خانواده آمدند و فرزندان شان با دستور مقام معظم رهبری در مدارس و دانشگاه ها در حال تحصیل هستند که بر طبق سرشماری انجام شده بیش از ۸۰۰ هزار نفر هستند. برای مشخص شدن هویت آنان با توافق با طرف افغانستانی قرار شد در ایران نسبت به هویت آنها اقدام و برای آنها گذرنامه صادر شود.
وی یادآورشد: علاوه بر این قرار شد مساعدت هایی توسط رئیس جمهوری برای اعطای اقامت موقت یک ساله به آنان صورت گیرد تا بتوانند خروج و ورود به کشور داشته باشند و حضورشان در کشور به شکل قانونی ادامه یابد. ۱۰۰ هزار تبعه خارجی بیمه شده اند
ذوالفقاری با اشاره به شیوع بیماری کرونا و خدمات رسانی به اتباع خارجی دراین زمینه اظهار داشت: برای کمک به بحث بیماری کرونا بوسیله سازمان های بین المللی اقدام شد و بخش هایی کمک کردند که به اتباع تخصیص داده شد.
معاون وزیر کشور اظهار نمود: سال ۹۹ بیمه ۲۰ هزار نفر از اتباع را افزایش دادیم و امروز ۱۰۰ هزار نفر از اتباع پناهندگان لطمه پذیر و دارای بیماری خاص افغانستانی در کشور بیمه هستند.
۲۷۲۱۹


منبع:

1400/01/04
13:46:47
5.0 / 5
1182
تگهای خبر: اقتصاد , ایران , بیمه , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز