رییس دانشكده حقوق دانشگاه دمشق:

ایران تجربه تحریم را دارد و می تواند به ادامه راه مقاومت كمك نماید

ایران تجربه تحریم را دارد و می تواند به ادامه راه مقاومت كمك نماید رئیس دانشکده حقوق دانشگاه دمشق سوریه اظهار داشت: مسلماً ایران که رهبری محور مقاومت را بر عهده دارد از نظر اقتصادی دارای تجربه طولانی در پشت سر گذاشتن تحریم های اقتصادی بوده است چون طی چهار دهه گذشته دست بسته نبوده و با اقدامات شدید توانسته در مقابل اقدامات آمریکا و هم پیمانان او بایستد و در این روند می تواند به ادامه راه مقاومت کمک نماید.



به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، هیثم الطاس رئیس دانشکده حقوق دانشگاه دمشق سوریه در نشست تخصصی «ابعاد حقوقی تحریم های آمریکا مقابل کشورهای محور مقاومت و روش های مقابله با آن» که از طرف مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها برگزار شد، اظهار نمود: در این رابطه اول باید واژه هایی که متاسفانه امروز وجود دارد، مخصوصاً مجازات ها را بررسی نماییم چون رنگ قانونی به اقدامات آمریکا می دهد، بدین سبب به جهت اینکه به آمریکا بفهمانیم که این اقداماتش خلاف مقررات بین الملل است باید بگوییم اقدامات یا تدابیر یکجانبه آمریکا.

وی با اعلان اینکه محور سخنرانی ام "اقدامات قهرآمیز یکجانبه و اثر آن بر محور مقاومت" است، اشاره کرد: اقداماتی که امروز آمریکا به جهت اینکه قوانین داخلی خودرا در خارج از سرزمین اش وارد کند و چارچوب تحریم های خودرا گسترش دهد انجام می دهد، مسلماً اقداماتی کاملا مخالف موازین بین المللی بوده و همین طور نقض حاکمیت کشورها و نقض منشور سازمان ملل و قوانین و معیارهای بین المللی است.

رییس دانشکده حقوق دانشگاه دمشق سوریه اشاره کرد: همین طور این اقدامات مخالف اصول قوانین بین الملل مربوط به روابط دوستانه و همکاری کشورها مطابق منشور سازمان ملل است و نقض آشکار قوانین کشورهای دارای حاکمیت می باشد. در حقیقت این قضیه ادامه راهبرد جدید آمریکا مقابل سوریه و کوشش برای تحریم کشورهایی مثل ایران و ونزوئلا از عایدات نقض و مجبور کردن ایران برای وابستگی به آمریکا است تا بتواند بوسیله این فشارها ایران را مجبور کند که از مقاومت منطقه و برنامه هسته ای خود دست بردارد.

الطاس اشاره کرد: سناریویی که امروز برای محور مقاومت مثل ایران ترسیم شده مانند تحریم های اقتصادی، پولی و تجاری است که بر کوبا تحمیل کردند و در جهت نسل کشی و جنایت های بین المللی می باشد. اینطور اقدامات یکجانبه آمریکا سبب شده که ملل کشورهایی که آمریکا آنها را تحریم کرده قربانی اصلی اقدامات یکجانبه همیشگی آمریکا و هم پیمانان او باشند که بدون مشروعیت هم انجام می گیرد.

وی با اعلان اینکه پس از اختتام جنگ سرد شاهد افزایش توسل به اینطور تحریم ها و مجازات ها در روابط بین الملل و با ابعاد مختلف بوده ایم، اظهار نمود: اینگونه اقدامات قهری و یکجانبه آمریکا در قالب برخی برنامه های شورای امنیت یا اقدامات یکجانبه ای که تعدادی از کشورها مقابل کشورهای دیگری انجام می دهند سبب شده امروز بررسی حقوقی اینگونه اقدامات مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

رییس دانشکده حقوق دانشگاه دمشق سوریه اضافه کرد: همه متفق القول هستند که اگر آنها هم بتوانند اقداماتی که با قوانین بین الملل انسجام کامل داشته و بتواند اقداماتی که شورای امنیت انجام می دهد را محدود کند، دلیلی است تا هیچ نوع اقدامات یکجانبه مشروع نباشد و همین طور مورد انتقاد قرار گیرد. اگر به صورت سنتی بخواهیم به این اقدامات تحریمی مقابل کشورهای مقاومت باتوجه به بخشنامه هایی که توسط شورای امنیت صادر شده بپردازیم باید اظهار داشت که اینها سبب شده که حقوق بشر در این کشورها، خصوصاً حقوق طبقات ضعیف مثل کودکان، زنان و سالخوردگان نقض شود.

الطاس بیان کرد: افزایش بی سابقه اقدامات آمریکا در ماه های اخیر برای تحریم اقتصادی یکجانبه مقابل کشورهایی مثل سوریه، ایران و کوبا باعث شده که مسایل توسعه حاکمیتی و حقوق بشر را تحت سلطه خود قرار دهد و مردم را وادار کند که تسلیم خواست آمریکا شوند و در این راه حتی از ایجاد جنگ هم حمایت کرده است.

وی با اشاره تاریخی به اقدامات آمریکا مقابل سوریه اظهار داشت: نکته مهم فرق بین مشروعیت و قانونی بودن است که مشروعیت به روح قانون برمی گردد. مصوبه ها و قطعنامه های بشری اینها بااینکه در ظاهر قانونی می باشد، اما کاملاً مشروعیت ندارد چونکه قطعنامه هایی صادر می کنند که مقابل بشریت می باشد. آنها ادعا داشتند که می خواهیم از غیر نظامیان حمایت نماییم و در این راستا کارهایی انجام دهیم، اما این اقدامات کاملا با نظر کارشناسان مستقل تفاوت داشتند و آنها نیز تایید کردند که اقدامات یکجانبه آمریکا می تواند تأثیر به سزایی بر اقدامات یکجانبه مقابل حقوق بشر داشته باشد.

رییس دانشکده حقوق دانشگاه دمشق سوریه اظهار داشت: مشخص است که هدف اعمال تحریم های اقتصادی آمریکا مقابل سیستم های حکومتی این است که حق شهروندان تحت تأثیر مستقیم آنها قرار گیرد و احیانا اینطور اقدامات سبب محدود کردن شهروندان خواهد شد و هدف از این قانون ایجاد نوعی خفقان مقابل سوریه است که بتواند ضررهای اقتصادی به این کشور و کشورهای محور مقاومت مثل ایران، روسیه و... بوجود آورد و همین طور مقابل هرگونه همکاری اقتصادی و تجاری میان این کشورها باشد.

وی در تشریح جزئیات اهداف قانون آمریکا برای اعمال تحریم ها مقابل سوریه اظهار داشت: یکی از مهم ترین اهداف آن این است که می خواهد اقتصاد سوریه را تضعیف کند و این کشور را به یک هدف که مورد نظر آمریکا است تبدیل کنند تا از این طریق بتوانند این روند در سوریه را به نفع راهبرد اقتصادی و امنیتی آمریکا با بهره گیری از حاکمیت سوریه سوق دهند. همین طور تنها هدف آنها سوریه نیست و همه کشورهای مقاومت مورد هدف می باشند.

الطاس در ادامه اضافه کرد: دومین هدفی که این قانون دنبال می کند این است که نقش ایران را در سوریه از بین ببرند و بر ائتلاف راهبردی که بین دو کشور برقرار است تاثیر بگذارند چون این ائتلاف را دشمن اسرائیل می دانند و این نکته به این معناست که می خواهند ارتباط با محور مقاومت را قطع کنند و سوریه را بعنوان ستون اصلی مقاومت بیرون بکشند.

وی اشاره کرد: آنها می خواهند با این کار بلوک های مختلف حاکمیت در سوریه را آنچنان قدرتی بدهند که بتوانند در حاکمیت مشارکت داشته باشند و برمبنای متن قانونی جدید حرکت گروه های مخالف مقاومت در سوریه را تضمین کنند.

رییس دانشکده حقوق دانشگاه دمشق سوریه اضافه کرد: این قانون تصمیم دارد که باردیگر نقش ایالات متحده را برای تصمیم گیری در خاورمیانه پررنگ کند تا تصمیم گیری را در دست گیرد و بعنوان نیروی فعال تلاش هایی که با منافع آمریکا مطابقت دارد را انجام دهد. همین طور هدف دیگر این قانون این است که بتواند حاکمیت سوریه را از جهت اقتصادی تضعیف کند چون هدف این قانون تضعیف سوریه و روسیه است تا بتوانند مردم مقاومت را مقابل حاکمیت کشورهایشان بشوراننند، بدین سبب یکی از اهداف آمریکا این است که دمشق یکی از سمبل های آن باشد.

الطاس عنوان کرد: محور مقاومت که از ایران شروع شده و تا یمن، سوریه، لبنان و فلسطین اشغالی گسترش پیدا کرده دارای رهبری قدرتمندی هستند که می تواند در سخت ترین شرایطی که آمریکا تحمیل می کند مقاومت کرده و حقوق ملت خودرا به حقانیت برسانند. همین طور آنها می توانند اقدامات آمریکا را خنثی کنند همانطور که ایران طی چهار دهه گذشته توانسته همه تحریم ها را خنثی کند، بدین سبب ایران و محور مقاومت می توانند با یکدیگر این اقدامات را خنثی کنند.

وی اشاره کرد: مسلماً ایران که رهبری محور مقاومت را بر عهده دارد از نظر اقتصادی دارای تجربه طولانی در پشت سر گذاشتن تحریم های اقتصادی بوده است چون طی چهار دهه گذشته دست بسته نبوده و با اقدامات شدید توانسته در مقابل اقدامات آمریکا و هم پیمانان او بایستد و در این روند می تواند به ادامه راه مقاومت کمک نماید.

رییس دانشکده حقوق دانشگاه دمشق سوریه در آخر اظهار داشت: همین طور ما هم می توانیم برای اقتصادمان، اقتصاد مقاومتی را ارائه نماییم که مقام معظم رهبری در دیدار با تجار مطرح نمودند و با برنامه ای که ایران تا سال ۲۰۲۵ دارد، می توانیم اقتصاد مقاومتی را بعنوان اقدام کارساز در نظر بگیریم.

در ادامه این جلسه، الهام امین زاده عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بیان کرد: محور مقاومت دقیقاً مانند محور حقوق بشر است و ضد تجاوز و ترور می باشد. ما سردار سلیمانی را داشتیم که دغدغه مردم را داشت.

وی با اشاره به پخش برنامه هایی از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران از فضای توریستی و اقتصادی سوریه خطاب به رئیس دانشکده حقوق دانشگاه دمشق سوریه، بیان کرد: به شما برای داشتن این اقدامات در زمینه توریستی تبریک می گویم. مناظر توریستی سوریه بسیار جذاب است و بازارهای سوریه مملو از کالاهای الکتریکی ساخت سوریه بود که این بیان کننده اقتصاد مقاومتی بود و این مساله جای تبریک دارد.

امین زاده اظهار نمود: اگر کشورهای تروریست در محور مقاومت با همان محور ترور به ما حمله می کنند باید اثبات نماییم که محورهایی که مقابل اشغال و سلطه مبارزه می کنند تروریسم نیستند و آمریکا حق نداشته است که روز گذشته به خاک سوریه حمله کند و این به مدلول پشتیبانی از تروریست ها است.




1399/12/09
14:49:07
0.0 / 5
938
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز