سی ان بی سی:

هنوز فرصت نجات برجام وجود دارد

هنوز فرصت نجات برجام وجود دارد به گزارش سنج نیوز شبکه سی ان بی سی در گزارشی ضمن اشاره به اقدامات هسته ای ایران در جهت کاهش تعهدات برجامی خود و ضرب الاجل سوم اسفند برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، تصریح کرد که هنوز فرصت نجات توافق هسته ای وجود دارد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، شبکه سی ان بی سی در گزارش خود با ادعای اینکه جدید ترین اقدام هسته ای ایران نقض توافق هسته ای ۲۰۱۵ است، نوشت: آغاز تولید اورانیوم فلزی در ایران، همان گونه که آژانس بین المللی انرژی اتمی هم آنرا مورد تائید قرار داده، توجه قدرت های بین المللی را جلب کرده است و موانع برای بازگشت به این توافق را باتوجه به اینکه ایران خواستار برداشته شدن تحریم هاست، بالا می برد.
این رسانه آمریکایی در ادامه ادعا نمود که " تولید اورانیوم فلزی با غنی سازی اورانیوم کاملا متفاوت می باشد و موارد مصرف کمی در فعالیتهای هسته ای صلح آمیز دارد" و اضافه کرد: این اقدام ایران زنگ اخطار را برای برخی در جامعه بین الملل به صدا درآورد. به قول کارشناسان مقدار بسیار بیشتری از 3.6 گرم از این ماده (اورانیوم فلزی) می تواند برای تولید هسته یک بمب اتمی مورد استفاده قرار گیرد. بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود 3.6 گرم اورانیوم فلزی را در تاسیسات اصفهان که کمتر از اندازه یک انگشت است، تایید نموده اند.
یک مقام پیشین آمریکایی در دولت باراک اوباما که در مذاکرات برجام هم مشارکت داشت در گفتگو با سی ان بی سی تصریح کرد: این اقدام ایران جدی ترین گام هسته ای است که آنها تابحال برداشته اند و این، واقعا تحریک آمیز است.
این مقام پیشین آمریکایی همینطور اظهار داشت: من فکر نمی کنم که این مساله احتمال ورود به برجام را تضعیف کند اما در عین حال، دردسر ساز است.
به گزارش سی ان بی سی، با این وجود کارشناسان منطقه ای معتقدند که توافق هسته ای هنوز قابل حفظ شدن است.
انیسه تبریزی، محقق ارشد اندیشکده "بنیاد مطالعات امنیت و دفاعی سلطنتی" در انگلیس اعتقاد دارد که اقدامات ایران قابل بازگشت هستند، بخصوص اگر در مدت زمانی کوتاه انجام شوند.
وی افزود: محکومیت هایی (علیه ایران) وجود داشته است اما هیچ سیگنالی را در خصوص اینکه این آخر تلاش ها برای احیای مذاکرات بر سر برجام است، مشاهده نکرده ایم.
صنم وکیل معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در اندیشکده "چتم هاوس" هم در اینباره می گوید: ایران قابلیت تحت فشار قرار دادن سایر امضا کنندگان توافق هست ای را در کوتاه مدت دارد اما در بلند مدت، این آمریکا است که می بایست به رایزنی های کمیسیون مشترک وارد شود چونکه واشنگتن نقش محوری را در رفع تحریم های ایران در این توافق دارد.
او همینطور خاطرنشان کرد: اگر جامعه بین المللی به معنای واقعی مایل به مهار این بحران با است، اجرای یک استراتژی پایبندی به برجام و پیاده کردن طرحی برای مذاکره با ایران و کمیسیون مشترک، ضروری می باشد. هر چه زودتر آنها بتوانند این طرح را گسترش دهند، بهتر می توانند تلاشهای بیشتر ایران برای دامن زدن به شرایط کنونی را کاهش دهند.



1399/11/28
14:31:31
0.0 / 5
963
تگهای خبر: آمریكا , ایران , برجام , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز