این هم تعریف روزنامه كیهان از آزادی

این هم تعریف روزنامه كیهان از آزادی به گزارش سنج نیوز کیهان نوشت: آزادی به این معناست که یک واحد سیاسی نوع خاصی از زندگی را برای خود تعریف کند که هویت مخصوصی به او بدهد. اما آزادی به معنایی که در فرهنگ غرب آمده است، برخورداری از اختیار در انتخاب شغل و در محل زندگی و در فعالیت انتخاباتی و اموری از این قبیل است.


این در حقیقت نوع خاصی از کنش اجتماعی، در یک نظام سیاسی به رسمیت شناخته شده است؛ یعنی ابتدا یک نظام سیاسی وجود دارد و برای موضوعات تعریف خاصی دارد. بعد از آن، فرد یا یک واحد سیاسی در قالب خاص به کنش هایی تن می دهد که آن نظام سیاسی برای او مجاز شمرده است و هر گونه رفتاری خارج از آن بعنوان فعالیتی آنارشیک، غیرقانونی و غیرمشروع تلقی می شود. این آزادی در حقیقت «آزادی انسان» نیست، آزادی یک نظام سیاسی مشخص برای واداشتن شهروندان به نوع خاصی از رفتار است که مقوم آن نظام سیاسی بین المللی باشد.
انقلاب اسلامی، آزادی را مهم ترین جنبه هویتی انسان می شناسد. از نظر اسلام، اگر آزادی از انسان گرفته شود، انسانیت انسان از او سلب شده است و پس آزادی در حقیقت نه گرفتنی و نه دادنی است چونکه جنبه وجودی دارد. با این وصف آزادی مدنظر انقلاب اسلامی، آزادی از هویت هایی است که برای انسان ساخته اند تا او به شکلی در قالب یک نظام سیاسی برساخته مشخص قرار داشته باشد. آزادی مدنظر انقلاب اسلامی به انسان اجازه می دهد، فارغ از آنچه برای او ساخته و پرداخته و پسندیده اند، خویشتن را بر طبق فضایل و فطرت الهی و بر طبق مقتضیات تاریخی و محیطی خود تعریف کند و در حقیقت بجای اینکه به هویتی برساخته در نظامی خاص تن دهد، نظامی خاص را برمبنای هویت هایی که در خود یافته، پدید آورد. بر این اساس، این نظام سیاسی نه دهنده آزادی است و نه محدودکننده حدود آن بلکه آنرا بر طبق اهداف خلقت انسان توضیح می دهد. 1717


منبع:

1399/11/18
10:33:50
0.0 / 5
1135
تگهای خبر: روزنامه , ساخت , شغل
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز