آخرین گزارش از موجودی كالاها در آستانه ترخیص میلیونی

آخرین گزارش از موجودی كالاها در آستانه ترخیص میلیونی در حالی به دنبال مصوبات اخیر برای تسهیل ترخیص كالاهای دپو شده در گمرك و بنادر، ترخیص این كالاها در دستور كار قرار گرفته است كه طبق اعلام معاون فنی گمرك، هم اكنون حدود ۷.۳ میلیون تن كالای اساسی و غیراساسی و همینطور ۹۹ هزار كانتینر در گمركات و بنادر موجود است.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، طی مدت اخیر و با عنایت به اهمیت ترخیص کالاهای دپو شده در گمرک و بنادر مصوباتی در جهت تسهیل ترخیص این کالاها صادر شد که پس از ابلاغ آن به دستگاههای مربوطه از امروز ( ۱۸ آبان ماه) صاحبان کالا می توانند در چهارچوب ضوابط تعیین شده نسبت به ترخیص کالای خود اقدام نمایند.
اما این که در آستانه ترخیص کالاهای موجود در گمرک و بنادر چه میزان کالای دپو شده وجود دارد، گزارشی است که مهرداد جمال ارونقی - معاون فنی گمرک - در گفتگو با ایسنا آنرا شرح داد.
طبق اعلام معاون فنی گمرک، هم اکنون میزان موجودی کالاهای غیرکانتینری به هفت میلیون و ۳۵۱ هزار تن می رسد که سه میلیون و ۹۳۴ هزار تن آنرا کالاهای اساسی و مابقی را کالاهای غیر اساسی تشکیل می دهد که تا ۸۰ درصد آن شامل مواد اولیه و ماشین آلات خطوط تولید است. همینطور ۹۹ هزار و ۲۹۴ کانتینر (TEU) هم در گمرک و بنادر موجود است که تعداد کانتینرهای پر وارداتی به بیشتر از ۳۵ هزار باکس می رسد.

۴.۵ میلیون تن کالای اساسی در بنادر و شناورها
اما جزئیات موجودی کالاهای اساسی از این حکایت دارد که هم اکنون در کنار ۳.۹ میلیون تن کالای موجود در گمرک و بنادر ۱۴ فروند شناور کنار اسکله قرار دارد که حاوی ۱۳۳ هزار و ۷۷۲ تن کالای اساسی شامل سویا، جو، گندم، ذرت، دانه های روغنی، روغن خوراکی، برنج و روغن است.
همینطور ۱۷ فروند شناور در لنگرگاه منتظر تخلیه هستند که حاوی ۵۵۳ هزار و ۷۵۵ تن کالای اساسی شامل ذرت، کنجاله سویا، دانه روغنی، حبوبات، ذرت و روغن است.
براین اساس، موجودی کالاهای اساسی به حدود ۴.۵ میلیون تن می رسد.
بر اساس گزارش معاون فنی گمرک، میزان موجودی کالاهای اساسی در بنادر هم از این مقرر است که هم اکنون ۱۹۷ هزار و ۷۵۱ تن گندم، یک میلیون و ۹۳۵ هزار تن ذرت، ۲۹۰ هزار و ۳۸۴ تن جو، ۳۵۲ هزار و ۲۲۲ تن سویا، ۱۲۵ هزار و ۳۹۵ تن برنج، ۲۶۰ هزار و ۸۲۸ تن شکر، ۴۸۶ هزار و ۳۷۳ تن روغن خام، ۲۷۴ هزار و ۷۹۹ تن دانه های روغنی در بنادر وجود دارد.

دپوی ۴ میلیون تنی در بندر امام خمینی (ره)
در مجموع ۷.۳ میلیون تن کالای غیرکانتینری در بنادر موجود است که ۳.۹ میلیون تن آن کالای اساسی تشکیل می دهد که تفکیک موجودی هر بندر و کالای اساسی آن نشان داده است که هم اکنون بیشترین موجودی کالاهای اساسی و غیراساسی با حدود چهار میلیون تن در ارتباط با بندر امام خمینی (ره) است که دو میلیون و ۸۴۱ هزار و ۶۴۴ تن آنرا کالای اساسی تشکیل می دهد.
در سایر بنادر هم موجودی کالا از این مقرر است که در بندر شهید رجایی ۲.۵ میلیون تن شامل ۳۹۰.۵ هزار تن کالای اساسی، بندر انزلی۱۶۱.۱ شامل ۱۱۱.۶ تن کالای اساسی، امیرآباد ۳۳۰.۷ هزار تن شامل ۲۹۵.۱ تن کالای اساسی، شهید باهنر ۱.۶ هزار تن با ۷۴۰ تن کالای اساسی، بوشهر ۲۱.۳ هزار تن با ۸۹۷ تن کالای اساسی، چابهار ۶۳.۴ هزار تن کالای اساسی، خرمشهر ۴۲.۴ هزار تن شامل ۶.۱ هزار تن کالای اساسی، بندر لنگه ۱۱.۳ هزار تن کالا با ۳.۳ هزار تن کالای اساسی، آبادان ۶.۱ هزار تن کالا، نوشهر ۱۵۵.۹ تن با ۱۵۴.۱ هزار تن کالای اساسی، فریدون کنار ۶۷.۳ هزار تن شامل ۵۵.۱ هزار تن کالای اساسی، آستارا ۱۱.۶ هزار تن که تمام آن کالای اساسی است.

چگونگی ترخیص فوری کالاهای دپو شده
اما با ابلاغ مصوبات اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و ستاد تنظیم بازار، برای رفع موانع ترخیص کالا که در اهم آن حل و فصل مشکلات ارزی قرار داشت، معاون فنی گمرک اعتقاد دارد که امکان ترخیص حدود ۶۰ درصدی کالاهای اساسی و ۷۰ درصدی کالاهای تولیدی فراهم گشته است.
این در شرایطی است که طی مصوباتی مقرر شد که بانک مرکزی تأمین ارز ترجیحی کالاهای اساسی فاقد اسناد مالکیت، با اولویت اعلامی وزارت صمت انجام دهد. همینطور بانک مرکزی نسبت به صدور اعلامیه تأمین ارز برای کالاهای اساسی اعتباری با تعهد سه ماهه از زمان ترخیص کالا از گمرک (جهت تأمین ارز ترجیحی) اقدام نماید.
از طرفی کالاهای اساسی و کالاهای ضروری مورد نیاز واحدهای تولیدی با تشخیص و اعلام وزارت صمت (دارای قبض انبار تا ۱۰ آبان ماه ۹۹)، بدون اجبار به کدرهگیری بانک مرکزی، از گمرکات ترخیص شوند؛ بگونه ای که از تاریخ ۱۰ آبان به بعد واردکنندگان بتوانند از رویه های بانکی (ارز نیما) واردات در مقابل صادرات (خود و غیر)، برای پروانه های صادراتی سال ۱۳۹۸ به بعد ارز اشخاص از راه سامانه جامع تجارت ( کنترل توسط صمت و بانک مرکزی) استفاده کنند.
همینطور گمرک ایران نسبت به ترخیص درصدی کالاهای اساسی و نهاده های تولید (ردیف تعرفه و اولویت توسط صمت اعلام می شود) تا سقف ۹۰ درصد که در صف «تخصیص» یا «تأمین» ارز بانکی باشند اقدام نماید و از طرفی چنانچه ردیف تعرفه مندرج در ثبت سفارش کالا با استنباط گمرک تغییر کند، مشروط براین که شرح تجاری کالا تغییر نکند و ردیف تعرفه استنباطی گمرک، جزو ردیف تعرفه کالاهای ممنوعه (گروه ۴) یا اولویت ارزی غیرفعال(گروه ۲۷)، یا ردیف تعرفه کالاهای دارای تولید مشابه داخلی نباشد، درمورد اقلام گروه های ۱ و ۲۱، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ نیازی به اصلاح ثبت سفارش وزارت صمت نخواهد بود.




منبع:

1399/08/18
13:43:25
5.0 / 5
1492
تگهای خبر: اقتصاد , ایران , دستگاه , گمرك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز