در بیستمین و ششمین پیش رویداد همایش بین‎المللی افول آمریكا مطرح شد

آمریكا در انتها مرحله تاریخی خودش و مرحله انتقال قدرت است

آمریكا در انتها مرحله تاریخی خودش و مرحله انتقال قدرت است به گزارش سنج نیوز بیست و ششمین برنامه از سلسله پیش رویدادهای همایش بین المللی «افول آمریكا؛ روند گذشته و تحولات آینده» با عنوان «افول آمریكا، بیداری ملت ها و بلوك شرق» به میزبانی مركز مطالعات دینی و فلسفی «المعارف الحكمیة» در لبنان برگزار گردید.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، در ابتدای این نشست، دکتر جمال واکیم تحلیلگر برجسته لبنانی در سخنانی اظهار داشت: ایران پل اتصالی بین شرق و غرب است، برای همین از قدیم تعامل زیادی بین ایران و چین بوده است و الان هم چین تمایل به استمرار این همکاری ها دارد. آمریکا دنبال این است که به قدرت اول تولید و توزیع اقتصادی در منطقه اوراسیا تبدیل گردد و برای همین چین را رقیب خودش می بیند. برای همین الان تمرکز ایالات متحده بر روی تعامل با هند است تا از راه دریای هند و اتصال آن به دریای مدیترانه منطقه شرق را به غرب وصل کند و خودش حاکم بر آن باشد.
دومین سخنران نشست، ولید شراره کارشناس مسائل سیاسی، با اشاره به چالش های داخلی ایالات متحده، اظهار داشت: مشکل اصلی در اقتصاد آمریکا، عدم مساوات در تقسیم ثروت در داخل است و همین مساله منجر به شکاف اجتماعی در این کشور شده است. در مبحث کرونا، زیرساخت های بهداشتی این کشور، توان خدمت رسانی به بیماران را ندارد. آمریکا در زمینه اقتصادی مشکلات ریشه ای دارد و فاصله بسیاری است بین حقیقت و آن چه که از قدرت اقتصادی این کشور تصویر شده است.
سومین سخنران نشست، دکتر سیف دعنا از اساتید برجسته لبنانی مقیم آمریکا، در سخنانی اظهار داشت: اهداف آمریکا در عراق و افغانستان، سیطره بر این دو کشور بوده و خواسته که آنها را به کشور مطیع و همراه خود تبدیل و از ایران دور کند؛ اما در این اهداف با شکست روبرو شده و در هر دو کشور غرق شده است. هم اکنون چین، روسیه، ایران و آلمان در افغانستان با آمریکا می جنگند. خطر اصلی برای آمریکا چین و روسیه است. آمریکا در انتها مرحله تاریخی خودش و مرحله انتقال قدرت است. چین رقیب آمریکا در این مرحله انتقالی است.
آخرین سخنران نشست، زیاد حافظ تحلیل گر لبنانی مسائل بین المللی، در سخنانی اظهار داشت: ریشه شکست اقتصادی آمریکا به دهه هفتاد بر می گردد که سیاست تولیدی اش جای خویش را به سلطه بر شریان های اقتصادی جهان و چپاول داد. امروزه چین این شکست اقتصادی را نمایان تر کرده است. دنیا در حال دوری از دلار و آخر دادن به سلطه آن است و این یعنی سقوط دلار و بالتبع، سقوط اقتصادی آمریکا. فعلا شاید نظام جایگزینی برای دلار نداشته باشیم اما این نظام جایگزین در حال خلق شدن است. مثل تجارت کالا به کالا بین کشورها و یا تجارت با واحد پولی داخلی.
مشکلات اقتصادی منطقه جز از راه همکاری با کشورهای همسایه حل نمی گردد. مثلا مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم آمریکا در لبنان از راه همکاری با ایران و ترکیه قابل حل است. ما نباید برای شکست نظام سرمایه داری غربی به سراغ نظام سوسیالیستی چین برویم؛ اسلام در زمینه اقتصاد نسخه دارد؛ به جای تراکم ثروت باید سراغ تولید ثروت و توزیع و تقسیم عادلانه آن برویم.
گفتنی است همایش بین المللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» به همت پژوهشکده مشترک شهید صدر (ره) دانشگاه جامع امام حسین (ع) و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، و با همکاری بیشتر از بیست دانشگاه و نهاد پژوهشی در تاریخ ۶ آبان ماه برگزار می شود. علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر، به تارنمای همایش به نشانی www.usdecline.info و صفحات مجازی دبیرخانه همایش در رسانه های اجتماعی به آدرس @usdecline رجوع نمایند.




منبع:

1399/07/27
11:42:56
5.0 / 5
1204
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز