علم الهدی در نشست با مدیران نشریات قوه قوه قضاییه اعلام كرد

تشكیل شورای نشریات علمی قوه قضاییه

تشكیل شورای نشریات علمی قوه قضاییه به گزارش سنج نیوز رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه از تشكیل شورای نشریات علمی قوه قضاییه اطلاع داد و اظهار داشت: سیاست و رویكرد پژوهشگاه قوه قضاییه، حمایت و پشتیبانی از نشریات علمی قوه قضاییه است.


به گزارش سنج نیوز به نقل از پژوهشگاه قوه قضاییه، سید حجت الله علم الهدی در نشست هم اندیشی با مسؤلان نشریات قوه قضاییه ضمن تسلیت ایام عزاداری اهل بیت(ع)، اظهار نمود: پژوهشگاه قوه قضاییه بعنوان یکی از رسالت های خود، از تمامی زمینه های در رابطه با موضوعات پژوهشی و علمی در قوه قضاییه حمایت و پشتیبانی می کند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۴۲ نشریه در بخش های مختلف قوه قضاییه منتشر می شود اظهار داشت: این جلسه از باب همفکری، هم افزایی، همکاری و تعامل بین نشریات مختلف دستگاه قضایی برگزار شده تا بتوانیم با مشارکت و همکاری تمام نشریات، شورای نشریات علمی قوه قضاییه را تشکیل دهیم.
علم الهدی با اشاره به اینکه تشکیل شورای نشریات علمی قوه قضاییه برکات، آثار و فواید قابل توجهی خواهد داشت اضافه کرد: در خیلی از نهادها، چنین ساختاری به منظوری همفکری، همکاری و ارتقای تعاملات وجود دارد.
وی افزود: در پژوهشگاه قوه قضاییه، از گذشته دو نشریه شامل مجله حقوقی دادگستری (از سال ۱۳۱۶) و فصلنامه رای با اصلاحات جدید منتشر می شود و اخیرا هم نشریه جدیدی تحت عنوان دوفصلنامه پژوهش های حقوق ثبت انتشار یافته که در حال فراخوان دریافت مقالات است.
رییس پژوهشگاه قوه قضاییه با اشاره به ایجاد درگاه واحد اینترنتی توسط این پژوهشگاه برای بارگذاری تمامی نشریات قوه قضاییه اظهار نمود: به صورت طبیعی هر نشریه سامانه مستقل خویش را دارد و ایجاد درگاه واحد نشریات فقط به منظور آسان کردن جستجوی موضوعی مطالب نشریه های قوه قضاییه در یک درگاه اینترنتی واحد است.
علم الهدی افزود: بر مبنای برنامه ریزی های صورت کرفته امکانات سامانه نشریات علمی قوه قضاییه، طی چند مرحله تکمیل خواهد شد و در اولین مرحله در آینده نه چندان دور، موتور جستجوی نشریات ایجاد می شود.
رییس پژوهشگاه قوه قضاییه با اشاره به اینکه ایجاد سامانه واحد منافاتی با ایجاد سامانه مستقل برای هر کدام از نشریات ندارد افزود: ایجاد درگاه واحد مزیتی به منظور تجمیع مطالب برای مخاطبان بیرونی است.
علم الهدی با اشاره به اینکه همه نشریات قوه قضاییه از وزارت علوم درجه علمی دریافت نکرده اند افزود: پژوهشگاه قوه قضاییه می تواند با عنایت به جایگاه خود از راه رایزنی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات، دریافت درجه علمی برای نشریات قوه قضاییه را پیگیری کند.
وی اظهار داشت: هم اکنون از ۴۲ نشریه در حال چاپ در قوه قضاییه، فقط هشت نشریه سامانه مستقل دارند.
رییس پژوهشگاه قوه قضاییه افزود: رویکرد پژوهشگاه در بحث نشریات حمایتی و توسعه ای است و به هیچ عنوان به دنبال انحصار یا برتری طلبی نیستیم. در پژوهشگاه رویکرد تعامل و هم افزایی حاکم است و در بحث نشریات قائل به مالکیت پژوهشگاه نیستیم بلکه معتقدیم باید شورایی تشکیل و به صورت جمعی نشریات عضو آن شوند تا به شکلی با همفکری و کارهای جمعی و تیمی برای خروجی بهتر نشریات تلاش شود.
علم الهدی در انتها تصریح کرد: ایجاد سامانه برای نشریات و مجلاتی که سامانه ندارند با تعامل و همفکری در دستور کار پژوهشگاه قوه قضاییه قرار دارد.
در ادامه این نشست حامد نیکونهاد، معاون پژوهشی پژوهشگاه قوه قضاییه هم با اشاره به اینکه بین نشریات دانشگاهی و نشریات قوه قضاییه تفاوت وجود دارد اظهار داشت: نشریات دانشگاهی به دنبال توسعه ادبیات و علم هستند اما در نشریات قوه قضاییه موضوعات مقالات با فراخوان و سیاستگذاری و در جهت حل مسائل قوه قضاییه مشخص می شود.
وی تصریح کرد: همکاری نشریات قوه قضاییه می تواند در حل معضلات دستگاه قضا نقش به سزایی داشته باشد و اساسا هم افزایی و تعامل بین نشریات قوه قضاییه اتفاقات خوبی را رقم خواهد زد.
احمدزاده، مدیر مجله حقوقی دادگستری هم در این نشست اظهار داشت: باید برنامه ریزی ها بگونه ای باشد که مقالات انتشار یافته در نشریات مختلف قوه قضاییه، در یک درگاه واحد قابل دسترس عموم قرار گیرد.
وی با اشاره به ایجاد سامانه واحد برای مجله حقوقی دادگستری اضافه کرد: قطعا، هر نشریه ای احتیاج به یک سامانه و درگاه واحد قابل دسترس دارد. زمانی که تمام نشریات در یک سامانه تجمیع شوند مبحث جست و جو و قابل دسترس بودن فراهم می شود.
حسین اعظمی معاون منابع انسانی دادگستری کل البرز هم بر لزوم تشکیل شورای نشریات قوه قضاییه تاکید کرد و اظهار داشت: باید در این شورا نشریات گروه بندی شده و پیوست انگیزشی برای قضات و کارکنان اداری داشته باشیم.
در ادامه تاجگر، مدیر مجله کانون سردفتران و دفتریاران اظهار داشت: پژوهشگاه قوه قضاییه طبق آئین نامه می تواند به دنبال تجمیع نشریات باشد و از طرفی با گردآوری ایده و ایجاد سامانه واحد اقدامی موثر در جهت هم افزایی و تعامل انجام دهد.
وی افزود: پژوهشگاه قوه قضاییه با رویکرد تعاملی با تمام نشریات و فراخوان مشترک، می تواند گامی موثری بردارد و در جهت حل مشکلات دستگاه قضا اقدام نماید.
فتحی مدیر مجله قضاوت هم در این نشست اظهار نمود: تا کنون ۹۸ شماره از فصلنامه قضاوت انتشار یافته و دارای درجه علمی از وزارت علوم است.
جابر قره داغی، دانشیار سازمان پزشکی قانونی و مدیر مجله پزشکی قانونی هم در نشست هم اندیشی رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه با مدیران نشریات قوه قضاییه اظهار نمود: مجله پزشکی قانونی زیر نظر وزارت بهداشت بوده و کاملا پژوهشی و پزشکی است ضمن اینکه به روز بوده و سامانه مجزا دارد و بر موضوعات جامع پزشکی متمرکز است.
بر اساس این گزارش، تبادل مقالات بین نشریات علمی، اشتراک بانک داوران نشریات با یکدیگر، تدوین دستورالعمل شورای نشریات، راه اندازی نشریات تخصصی و تخصصی سازی نشریات، ایجاد سازوکار حمایتی از نشریات، برگزاری فراخوان های مشترک، ایجاد سازوکارهایی برای هدفمند شدن مقالات در جهت حل مسائل قوه قضاییه، فراهم کردن دسترسی قضات به سامانه نشریات علمی قوه قضاییه در بستر شبکه داخلی، ایجاد مرجعیت در مقالات حقوقی و قضایی، ارسال مقالات در رابطه با هر یک از بخش های قوه قضاییه برای آن واحدئ و رویکرد حمایتی از انتشار مقالات توسط قضات و کارکنان قوه قضاییه از دیگر پیشنهادات و مسائل مطروحه در این نشست بود.




منبع:

1399/06/29
15:03:13
5.0 / 5
1668
تگهای خبر: اینترنت , حقوقی , دریا , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز