رییس گروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل سازمان پزشكی قانونی كشور:

انتقال و تدفین اجساد بر عهده پزشكی قانونی نیست

انتقال و تدفین اجساد بر عهده پزشكی قانونی نیست سنج نیوز: رئیس گروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل سازمان پزشكی قانونی كشور اظهار داشت: در بحران ها و حوادث دسته جمعی انتقال و تدفین اجساد وظیفه پزشكی قانونی نیست و این سازمان مسئولیت شناسایی و تعیین هویت اجساد را بر عهده دارد.



به گزارش سنج نیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، دکتر محمدرضا قدیرزاده در دوره آموزشی مقابله با بحران که بامداد امروز دوشنبه ۲۶ خرداد به صورت ویدئوکنفرانس و با شرکت تیم های بحران استان ها برگزار شد، اضافه کرد: در هنگام وقوع حوادث و بلایا پزشکی قانونی شناسایی و تعیین هویت اجساد به جای مانده از حادثه را بر عهده دارد و کار انتقال و تدفین، وظیفه سازمان شهرداری ها و دهیاری ها است.

وی تصریح کرد: حضور کارشناسان پزشکی قانونی در صحنه وقوع حادثه نظارت بر امر انتقال اجساد و جمع آوری بقایا بنا بر پروتکل های پزشکی قانونی می باشد تا کار شناسایی قربانیان و هم قطعات به جای مانده از اجساد با مشکل مواجه نشود.

دکتر قدیرزاده همینطور به جایگاه مدیریت بحران در قوانین و مقررات کشور و هم نهادهای مسئول در مدیریت بحران اشاره نمود و اظهار داشت: بنا بر این قانون همه دستگاه ها در صورت وقوع بحران دارای وظایف و مسئولیت هایی هستند که باید به خوبی وظیفه خویش را ایفا کنند؛ پزشکی قانونی هم بحث مدیریت اجساد را بر عهده دارد.

رییس گروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل سازمان پزشکی قانونی کشور به برخی حوادث اتفاق افتاده در کشور طی سال های اخیر اشاره نمود و تصریح کرد: پزشکی قانونی در این حوادث کوشش کرد تا کار شناسایی اجساد را با دقت لازم و در کمترین زمان ممکن انجام دهد ضمن آنکه باید توجه داشته باشیم در تعیین هویت اجساد دقت را فدای سرعت نکرده و به درستی این کار تخصصی را به نتیجه برسانیم.

در این نشست همینطور مهرداد علی بخشی مدیر گروه پزشکی معتمد سازمان در مورد انواع و اندازه های مختلف بحران و بهداشت عمومی در حوادث و بلایا، دکتر ورسه ای مدیرکل حفاظت و اطلاعات سازمان در مورد راهکارهای اصلی پیشگیری از گسترش بحران، دکتر هدایت شده متخصص پزشکی قانونی در مورد نحوه مدیریت اجساد در بحران، دکتر علی محمدی متخصص پزشکی قانونی در مورد راهکارهای مقابله با صدمه های بحران (آسیب های شناختی، رفتاری، کارکردی، ساختاری و فراساختاری)، سخنانی را عرضه کردند.

در ادامه نمازی دکترای حرفه ای علوم آزمایشگاهی سخنانی در مورد نقش آزمایشگاه ژنتیک در حوادث دسته جمعی، دکتر نائیجی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سخنانی با مبحث روابط عمومی و ارتباطات در بحران و دکتر مهدی فروزش مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در مورد نقش پزشکی قانونی در فجایع و بحران های بزرگ سخنانی را عرضه کردند.

در این نشست آموزشی، در چارچوب کار گروهی و با حضور تیم های عملیاتی مدیریت بحران استان ها (از طریق ویدئوکنفرانس) و کلیه مدرسین دوره، مانور سقوط هواپیما و چگونگی عملکرد پزشکی قانونی در این حوادث برگزار گردید.





منبع:

1399/03/26
15:06:47
5.0 / 5
2547
تگهای خبر: آموزش , دستگاه , روابط , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز