صعود دلار

صعود دلار به گزارش سنج نیوز ارزش دلار در مقابل خیلی از همتایانش افزایش پیدا كرد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از سی ان بی سی، همانطور که انتظار می رفت بانک مرکزی آمریکا در انتها نشست خود تصمیمی برای تغییر نرخ بهره که حالا در محدوده صفر تا ۰.۲۵ درصدی قرار دارد نگرفت. بانک مرکزی در بیانیه خود اعلام نمود رشد اقتصادی سال جاری آمریکا احیانا به منفی ۶.۵ درصد و نرخ بیکاری به ۹.۳ درصد خواهد رسید و انتظار می رود نرخ های بانکی دست کم تا دو سال دیگر در سطوح فعلی حفظ شود.
مروین لو، استراتژیست ارشد بازارهای جهانی در موسسه گلوبال مارکتس اظهار داشت: چیزی که از بیانیه فدرال رزرو دستگیرمان می شود، این است که آنها انتظار دارند روند احیای اقتصاد دست کم دو سال طول بکشد و این مدت طولانی تر از چیزی است که خیلی ها پیش تر فکر می کردند.
طبق اعلام دفتر کنترل بودجه آمریکا، کسری بودجه دولت در هشت ماه ابتدایی سال مالی جاری به ۱.۹ تریلیون دلار رسیده است. تنها در ماه می میزان مخارج دولت ۴۲۴ میلیارد دلار بیشتر از میزان درآمدهای آن بوده است. درآمدهای دولت طی ماه می ۵۸ میلیارد دلار نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرده است.
از طرفی شاخصهای کلان اقتصادی منتشرشده درباره کشورهای اروپایی نشان دهنده این است که شرایط کماکان تا حد زیادی بد باقی مانده است هر چند که بانک مرکزی اروپا اعلام نموده است برنامه خرید اوراق قرضه خویش را با ۶۰۰ میلیارد یورو افزایش به ۱.۳۵ تریلیون یورو خواهد رساند و این برنامه را تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داد.
بانک مرکزی آلمان در گزارشی اخطار داده است که حتی با وجود حمایت های صورت گرفته توسط دولت، اقتصاد این کشور سال جاری ۷.۱ درصد کوچک خواهد شد و در بهترین حالت دو سال تا بازگشت میزان تولیدات به سطوح پیش از زمان بحران زمان لازم خواهد بود. از طرفی بانک مرکزی ایتالیا هم با انتشار گزارش مشابهی پیش بینی نمود اقتصاد این کشور تحت تأثیر انتشار کرونا امسال ۱۳ درصد کوچک شود. در سه ماهه نخست سال جاری اقتصاد ایتالیا ۵.۳ درصد کوچک شده بود که بدترین عملکرد فصلی اقتصاد این کشور از سال ۱۹۹۵ تابحال به حساب می آید.
زک پندل، قایم مقام بخش ارزی بانک گلدمن ساکس اظهار داشت: اقدامات اخیر صورت گرفته توسط کمیسیون اروپا و بانک مرکزی اروپا سبب کاهش ریسک های موجود بر سر راه اقتصادهای اروپایی خواهد شد. با این وجود چالش بازطراحی یک ساختار مالی فراگیر در اروپا به قوت خود باقی است و برای پرداختن به ضعف های موجود باید تغییرات بیشتری اعمال شود.
هم اکنون اصلی ترین دلیل نگرانی فعالان بازار ارز اخبار مربوط به تشدید جنگ تجاری آمریکا با چین و مسئله هنگ کنگ است. بعد از جدال لفظی بین واشنگتن و چین بر سر مقصر بودن طرف چینی در انتشار کرونا در جهان، حالا بعضی از قانون گذاران آمریکایی به دنبال تحریم چین به بهانه دخالت چین در امور داخلی هنگ کنگ هستند. از طرفی وانگ یی، وزیر خارجه چین به آمریکا در مورد به راه انداختن یک جنگ سرد دیگر اخطار داده است.
روبرتو کوبو، مدیر ارزی در موسسه " بی بی وی ای" اظهار داشت: تنها چند ماه به انتخابات ریاست جمهوریآمریکا زمان باقی مانده و بعید است که طرف آمریکایی خواهان کاهش واقعی تنش ها با چین باشد. این مسئله سبب خواهد شد تا دست کم در شش ماه آینده شاهد تداوم فضای پرریسک در بازارهای جهانی باشیم.
نتایج نظرسنجی صورت گرفته از ۶۰ کارشناس ارزی توسط رویترز نشان داده است که یک سوم این افراد معتقدند دلار در ماه ژوئن نخواهد توانست دست به یک پیشروی بزرگ بزند هر چند که احتمال تضعیف بیش از اندازه آن هم ضعیف خواهد بود.
جین فولی، کارشناس مسائل ارزی در " روبو بانک" اظهار داشت: بازارها بین جریان مختلفی از اخبار گیر کرده اند. از یک سو شاهدیم که بانکهای مرکزی جریان عظیمی از نقدینگی را به بازارها تزریق کرده اند و از طرفی تنش های ژئوپلتیکی به سطوح کم سابقه ای رسیده است که می تواند عواقب ناگواری برای اقتصاد جهانی داشته باشد.
در حوزه تجارت خارجی هم عملکرد ناامیدکننده اقتصادهای آمریکایی ادامه دارد؛ صادرات آمریکا تا آخر ماه آوریل با کاهش ۲۰.۵ درصدی نسبت به ماه قبل روبرو شده است که این رقم در طول یک دهه اخیر بی سابقه بوده است. در طرف واردات هم آمریکایی ۱۰.۷ درصد کمتر از ماه قبل واردات داشته اند. آمارهای مشابه انتشار یافته برای کانادا هم نشان داده است در ماه آوریل صادرات با کاهش ۲۹.۷ درصدی و واردات با کاهش ۲۵.۱ درصدی روبرو شده است و افزایش کسری تراز تجاری، دلار کانادا را تحت فشار قرار داده است.
از طرفی ویروس کرونا کماکان قربانی می گیرد هر چند که با کند شدن سرعت شیوع آن در خیلی از مناطق روند بازگشایی کسب و کارها شروع شده است. تابحال بیشتر از هفت میلیون و ۵۵۶ هزار و ۴۶۰ مورد مبتلا شدن به کرونا گزارش شده است که در این بین ۴۲۲ هزار و ۱۰۳ نفر جان خویش را از دست داده اند. در میان کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۱۵ هزار و ۹۲۵ نفر، انگلیس با ۴۱ هزار و ۲۷۹ نفر، برزیل با ۴۰ هزار و ۲۷۶ نفر، ایتالیا با ۳۴ هزار و ۱۶۷ نفر و فرانسه با ۲۹ هزار و ۳۴۶ نفر بوده است.
شاخص دلار
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۸ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۷۶ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۵۹ دلار اعلام گردید.
ارزهای اروپایی
چشم انداز اقتصادی منطقه یورو کماکان در سطح ناامید کننده باقی مانده است به صورتی که بانک جهانی در گزارش خود پیشبینی کرده است متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو این منطقه امسال به منفی ۹ درصد برسد که در صورت تحقق، بدترین عملکرد ثبت شده در این منطقه از زمان تشکیل آن در سال ۲۰۰۰ میلادی خواهد بود.
در تازه ترین دور از معاملات، پوند با افت ۱.۱۶ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۵۹ دلار مبادله شد. یورو ۰.۷ درصد پایین رفت و با عقب رفتن از کانال ۱.۱۳ به ۱.۱۲۹ دلار رسید.
امره اشپایتسر - تحلیلگر بازار ارز در موسسه وستپاک اف ایکس - اظهار داشت: رشد اقتصادی کشورها بسیار کم شده است اما اوضاع به آن بدی که قبلا تصور می شد هم نیست. اینکه کم کم روند بازگشت فعالیتهای اقتصادی به سطوح قبل از آغاز بحران شروع شده است می تواند محرک جدید بازارها باشد.
ارزهای آسیایی
عملکرد اقتصادهای بزرگ آسیا هم کماکان در سطح ناامیدکننده ای باقی مانده است. طبق اعلام دولت ژاپن در سه نخست سال جاری اقتصاد این کشور ۰.۶ درصد کوچک تر شده است. این رشد که ۰.۳ درصد بیشتر از رشد پیشبینی شده قبلی توسط کارشناسان است، بدترین عملکرد اقتصاد ژاپن از سال ۲۰۱۵ تابحال به حساب می آید. بانک مرکزی ژاپن از ماه مارس تابحال در مجموع حدود ۱۴.۴ تریلیون ین نقدینگی به اشکال مختلف به بازارهای مالی تزریق کرده است تا از نتایج اقتصادی ویروس کرونا بکاهد.
از طرفی خبر مربوط به تقویت ذخایر ارزی چین سبب بازگشت آرام آرام دلار به محدوده مقاومتی ۷ یوانی می شود. آن طور که دفتر مدیریت ذخایر ارزی چین اعلام نموده، میزان ذخایر ارزی این کشور با ۱۰.۲۳ میلیارددلار افزایش نسبت به ماه آوریل به ۳.۱۰۲ تریلیون دلار رسیده است.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همینطور هر دلار با ۰.۲۱ درصد کاهش به ۱۰۶.۸۸۳ ین رسید. در مقابل همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۵۸ دلار مبادله شد. همینطور نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۶۵ یوان چین اعلام گردید.



1399/03/23
14:46:31
5.0 / 5
2360
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , تحریم , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز