ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات 21 متهم كلان ارزی برگزار گردید

ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات 21 متهم كلان ارزی برگزار گردید به گزارش سنج نیوز ششمین جلسه رسیدگی به پرونده ۱۸ جلدی تخلفات ارزهای دولتی در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار گردید.



به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، قاضی مسعودی مقام در ابتدای این جلسه با قرائت و تفهیم مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آیین دادرسی کیفری رسمیت جلسه را اعلام نمود و خطاب به متهم مهرداد رستمی اظهار داشت: برای بیان دفاعیات در جایگاه حاضر شوید.

قاضی مسعودی مقام ضمن تفهیم افترا متهم مهرداد رستمی خطاب به وی اظهار داشت: آیا افترا انتسابی را قبول دارید؟

متهم رستمی ضمن رد اتهامات انتسابی اظهار داشت: بنده رئیس هیات مدیره دریای نور هستم، فعالیت این شرکت در جهت تولید نور و لامپ و لوستر بوده است، از سال ۸۳ و پس از فوت پدرم مدیریت شرکت به دست بنده و برادرم بوده است.

متهم رستمی اضافه کرد: در سال ۹۴ اختلاف ارز در بازار آزاد و بانک مرکزی چندان نبوده است، ۴۸۸ میلیون یورو از بانک انصار و بانک شهر خرم آباد ارز دریافت شده که در این میان یک ریال هم تعهدات ارزی وجود ندارد و ۳۸۰ میلیون دلار ارزی که از اقتصاد نوین گرفته شده معوق شده است.

وی اضافه کرد: بنده در طول زندگی ام یک مرتبه به بانک اقتصاد نوین رفتم آن هم برای افتتاح حساب بوده است مصوبه طلایی برای شرکت بنده گرفته شده است در حالیکه مصوبه برای من نبوده و شفا ها و ضمنا توافق شد که بنده در این مورد دخالتی نداشته باشم، به اسد بیگی وکالتی داده بودم در حالیکه وقتی کحال زاده (در زندان با او آشنا شدم) در مورد شرکت دریای نور از اسد بیگی می پرسد او می گوید رستمی هندوانه فروشی در خرم آباد است و دنبال این چیز ها نمی آید.

متهم رستمی اضافه کرد: اسد بیگی خودش ضامن و در قرارداد کارگزاری هم ملک پدر ایشان بعنوان ضمانت بوده است، این اتفاقات در سال ۹۴ برای شرکت دریای نور افتاده است و حتی آقایان بنده را در بانک ندیده اند، مدیر عامل شرکت خواهر من است، دوستان فکر می کنند، چون بنده در خرم آباد هستم کار هایی که در خرم آباد صورت می گیرد با بنده است در حالیکه با کارشناسی مشخص می شود امضا را من زده ام یا خیر.

وی افزود: ما در برج ۵ سال ۹۴، کار شرکت را آغاز کردیم و قرار شد تا انتهای سال هرکس سود و زیانی انجام داد برای خودش باشد و از سال ۹۵ بود که کار های مشترک خویش را آغاز کردیم؛ بنابراین در سال ۹۵ متوجه شدیم که شرایط هفت تپه مساعد است، بنابراین مبادرت به خرید این شرکت کردیم که ۳۵ درصد بنده و ۳۵ درصد آقای اسد بیگی آورده داشتیم.

این متهم اظهار داشت: زمانی که ما به شرکت هفت تپه ورود کردیم متوجه شدیم برخلاف آنچه به ما گفته شد مشکلاتی وجود دارد.

وی افزود: در این شرایط من به آقای اسد بیگی گفتم که توان اداره این مشارکت را ندارم پس از آن من به آقای اسد بیگی گفتم من پولم را می خواهم و کاری به هفت تپه ندارم؛ بنابراین در اقرارنامه و وکالت نامه ای توافق کردیم هیچ کاری به هفت تپه نداشته باشم.

وی ادامه داد: آقای اسد بیگی هر جا خواستند امتیاز بگیرند گفتند که هفت تپه برای خودشان است و هر کجا خواستند امتیاز بدهند اعلام نمودند که هفت تپه برای من و رستمی است.

این متهم اظهار داشت: آقای اسد بیگی سهام شرکت دریای نور را به واسطه اقرارنامه و وکالت نامه ای که از بنده داشت جابه جا کرد، اما حداقل انتظار من آن بود که تکلیف مالیات ها را روشن کند، اما این کار را نکرد.


متهم رستمی با اشاره به اینکه اگر هر اتفاقی در هفت تپه افتاده من کاره ای نبوده ام، اظهار داشت: آقای اسد بیگی در شرکتی که خودم تک امضا بودم جای من امضا کردند و در جایی که دو امضا بودیم هم به واسطه همان اقرار نامه و وکالت نامه ایشان امضا زدند.

وی اظهار داشت: اگر جایی امضا کردم و این امضا اشتباه بوده آنرا می پذیرم.

وی افزود: اگر من شریک آقای اسد بیگی هستم پس سهم الشراکت او به بنده چگونه پرداخت شده است اگر هم کار های نبودم چرا از اسم من استفاده شده است؛ بنابراین وی باید پاسخگو باشد.

پس از آخر صحبت های متهم رستمی قاضی از نماینده دادستان خواست توضیحات خویش را بیان کند.

شاه محمدی نماینده دادستان خطاب به متهم رستمی اظهار داشت: شما مغز متفکر این کار مجرمانه بودهاید و بهتر است بگویید که در پرونده قبلی به چه اتهامی در زندان بودید؟

نماینده دادستان خطاب به وی ادامه داد: شما در سال ۹۴ در اداره اطلاعات خرم آباد دارای پرونده بودید پس این نشان میدهد برخلاف ادعای خودتان شما سرباز اقتصادی نیستید.

در ادامه نماینده دادستان اظهار داشت: بانک مرکزی به شما ارز دلاری داده است امروز بانک مرکزی به ما اعلام نموده که شما بدهکار هستید چون که به شما دلار داده است بنابراین شما رفع تعهد نکردید.

ایشان در ادامه از متهم پرسید: پول خرید هفت تپه را چگونه به دست آوردید؟

متهم رستمی پاسخ داد: من پول نقد نداشتم بنابراین اسد بیگی پذیرفت تا پول بنده را پرداخت کند و در ازای آن بنده هم بدهی اسد بیگی نزد چینی ها را بر عهده گیرم.


نماینده دادستان خطاب به متهم رستمی اظهار داشت: این صحبت های شما درست نیست چون که فروش ارز های دولتی از جانب شما محلی برای خرید هفت تپه بوده است.

شاه محمدی اضافه کرد: شما حتی در دفاعیات خود هم صحبت های کذب و دروغ مطرح کردید. شما گفتید کحال زاده را در زندان شناختید پس از آن گفتید که من از شش ماه قبل او را میشناختم.

وی افزود: شما در بانک اقتصاد نوین حساب داشتید و مشخصا برای دریافت ارز افتتاح حساب انجام دادید و در این افتتاح حساب شماره اسد بیگی را اعلام کردید چون که چنین روزی را میدیدید.

نماینده دادستان خاطرنشان کرد: شما طرح های توجیهی را برای اسد بیگی ارسال میکردید و مبادرت به جعل را با همکاری او انجام میدادید.

در ادامه نماینده دادستان سند مربوط به واریزی وجه به حساب متهم رستمی از راه ارز ها در بانک مسکن نشان داد و اظهار داشت: بر طبق این اسناد شما نمیتوانید بگویید که آگاه نبوده و سودی نبردید چون که شما از این ارز ها منفعت بردید.

نماینده دادستان در مورد جعل برگ سبز گمرکی و نامه گمرک از جانب متهم رستمی اظهار داشت: شما نامه گمرکی خرم آباد را جعل کردید و در سال ۹۴ هم مجدد با جعل همان نامه رفع تعهد کردید و کسی هم متوجه نشد. به همین ترتیب برای شرکت زئوس هم از همین ترفند استفاده کردید و گمان نمیکردید روزی استعلام شود.

نماینده دادستان خاطرنشان کرد: اگر شما میگویید گناهکار نیستید پس چرا چندین ماه متواری بودید و در آخر در یکی از استان ها دستگیر شدید.

وی درباره ادعای متهم رستمی پیرامون انجام تولیدات در سوله سلفچگان اظهار داشت: کارشناسان ما در آنجا حضور بهم رساندند و در آنجا چیز مهمی و تولیدی مشاهده نکردند.

نماینده دادستان اظهار داشت: شما نمیتوانید مغلطه کنید؛ صاحب ریال و صرافی بانک اقتصاد نوین با شما همدست بود که حالا میبینید آقای سعیدی متواری شده است.

نماینده دادستان به متهم اظهار داشت: اسناد موجود است و الان پاسخ دهید چرا حرف های جعل میکردید و به چه علت این کار را انجام میدادید؟

بعد از اظهارات نماینده دادستان متهم رستمی پاسخ داد: در مورد جعل پروانه سبز استعلام بگیرید تمام رفع تعهدات توسط یک کد است و نیازی به مکاتبات با بانک نیست. اگر نامه ای جعل کردم اصل آنرا عرضه دهید که ببینیم کدام نامه را جعل کرده ام.

نماینده دادستان اظهار داشت: از گمرک استعلام کردیم، پروانه سبز را شما جعل کردید.

به دستور قاضی برگه پروانه سبز جعل شده بر روی نمایشگر نشان داده شد.

نماینده دادستان خاطرنشان کرد: از گوشی آقای رستمی چت های وی با اسد بیگی در مورد مبحث ارز را مشاهده کردیم. این در شرایطی است که وکیل وی مدعی شده ما شنود کردیم، اما همین الان هم این چت ها در گوشی موجود است، شما و اسد بیگی ذی نفع بودید و پیامک هایتان نشان داده است که گفته اید (من جعل کردم، شاهکار انجام دادم، برو اقتصاد نوین). این جعل هم از فکس گمرک انجام شده است.


نماینده دادستان اظهار داشت: ۵۶۷ فقره ثبت سفارش صورت گرفته که رستمی با حذف فرایند های بانکی آنها را تبدیل به سه فقره ثبت سفارش کرده است که یک فقره از آن از فکس گمرک و دو فقره از گروه آریاک بوده است.

متهم رستمی اظهار داشت: پس از بازداشت خط تعطیل شده است و پیش از آن کارگران مشغول کار بودند، نماینده دادستان می گوید من با صرافی زد و بند داشتم در حالیکه آقای سعیدی فر منافع کارت را گرفته است.

به دستور قاضی نماینده دادستان پیامی که متهم رستمی به روناک پورسیف کارمند گمرک داده است را در صفحه نمایشگر به نمایش گذاشت.

نماینده دادستان در این رابطه اظهار داشت: خانم پورسیف احضار و توضیحات از وی دریافت شده است و فعلا پرونده اش در دادسرا جاری است.

نماینده دادستان اضافه کرد: رئیس گمرک مشخصات ظاهری رستمی را داده است و گفته با فلان خصوصیت ها به گمرک می آمد.

در ادامه نماینده دادستان چت های متهم رستمی را نشان داد و اظهار داشت: در این چت ها موارد جعل مشخص شده که نامه گمرک در گروه آریاک هم ارسال شده است.

وی افزود: در رفع تعهد این ارز ها چه کسی جز شما سود می برد؟ این درحالی است که این رفع تعهد ارزی به نام شرکت شما دریافت شده است.

در ادامه قاضی خطاب به متهم رستمی اظهار داشت: ما کارمان را با ارزیابی دقیق انجام می دهیم؛ شما مدعی هستید که خانم پور سیف را نمی شناسید، پولی پرداخت نکردید و این گوشی هم متعلق به شما نیست.

قاضی افزود: ما بر مبنای مستندات خود ارزیابی را انجام می دهیم و آنرا در رای لحاظ می نماییم.

در ادامه نماینده دادستان اظهار داشت: نخست استناد ما چت ها نیست شما باید اظهارات آن خانم را زیر سوال ببرید همینطور در مورد پرداختی که انجام دادید توضیح دهید.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می آید شما دلیلی برای کارهایتان ندارید چون که پیش از آن هم به همین روش و به صورت جعل ثبت سفارش کردید.

در ادامه متهم رستمی اظهار داشت: اگر من جعل کردم پس چرا بانک مسکن شکایتی از من نکرده است؟

قاضی اظهار داشت: هزاران پرونده وجوددارد، اما شکات شکایت نمی کنند که البته اگر هم شکایت نکنند این مورد جنبه عمومی دارد و ما رسیدگی خواهیم کرد.

در ادامه نماینده دادستان خطاب به قاضی اظهار داشت: بانک مسکن این مورد را رسیدگی کرده است.

قاضی مسعودی مقام از نماینده بانک مسکن خواست در جایگاه قرار گیرد و توضیحات خویش را عرضه نماید.

نماینده بانک در جایگاه قرار گرفت و اظهار داشت: سال ۹۸ بر حسب گزارش های وزارت خانه های اطلاعات و اقتصاد شکایت نامه ای از جانب بانک مسکن تنظیم شد که نام متهمان را ذکر کرد که حالا در دادسرا در حال رسیدگی است و ما در حال تکمیل اطلاعاتمان هستیم.

پس از صحبت های نماینده بانک مسکن نماینده دادستان خطاب به متهم اظهار داشت: بانک مسکن هم شاکی است و گمرک هم اعلام نموده که نامه ای را تنظیم نکرده است.

نماینده دادستان به متهم رستمی اظهار داشت: انگیزه شما سودی بود که به حسابتان واریز شد و از محل آن توانستید هفت تپه را بخرید.

در ادامه نماینده دادستان میزان کل ارز های تخصیص یافته به شرکت زئوس و وضعیت ارز های تخصیص یافته از بانک اقتصاد نوین به تفکیک نوع ارز را در جلسه دادگاه به نمایش گذاشت.

نماینده دادستان اظهار داشت: یک قسمت از تأمین ریال و خرید حواله های ارزی از شرکت زئوس و یک قسمت برای آقای اسد بیگی بوده است و ارز هم از بانک اقتصاد نوین به ذی نفع خارجی و داخلی صورت گرفته است، ثبت سفارش به نام شرکت ترک بوده، اما به شرکت دیگری پرداخت شده است در اینجا تخلف محرز است.

وی افزود: در مورد ذی نفع داخلی هم ارز را فروخته اید و تغییر ذی نفع داخلی و خارجی مربوط به ۱۱۴ پیام سوئیفت است.

نماینده دادستان پیام سوئیفتی را در دادگاه به نمایش گذاشت که نشان می داد از شرکت دریای نور بوده است.

نماینده دادستان اظهار داشت: این مسائل کاملا تخصصی و بانکی است و آقایان از کارشناس خبره بانکی در این حوزه بهره برده اند و ما ادعا داریم بانکی ها در این قسمت سهیم هستند، استفاده از ترفند معرفی نماینده و لابی و زد و بند با مدیران بانکی صورت گرفته است.

شاه محمدی خاطرنشان کرد: اسناد اکسل و ورودی که از دفتر این گروه کشف شده مربوط به شرکت ژان ژان ژیاژی بوده که این افراد جعل صورت می دادند.

نماینده دادستان سندی را در دادگاه نشان داد که نشان می داد اسد بیگی نامه ای را به بانک اقتصاد نوین شعبه اسفندیار می زند در خصوص اینکه از حساب وی ریال برداشت شود. در این اسناد نشان داده میشد رفع تعهدات هم کاملا جعلی و با همکاری رستمی بوده است.

متهم رستمی اظهار داشت: تمام نامه هایی که مستندا با امضای بنده است به کارشناس ارجاع دهید که مشخص شود مربوط به بنده است یا خیر.

قاضی مسعودی مقام ختم جلسه را اعلام نمود و اظهار داشت: جلسه بعدی دادگاه متعاقبا اعلام می شود.




1399/03/17
23:12:26
5.0 / 5
2642
تگهای خبر: اقتصاد , خرید , دادستان , دریا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز