موسوی:

هرگونه دخالت در امور داخلی آمریكا را رد می نماییم

هرگونه دخالت در امور داخلی آمریكا را رد می نماییم سنج نیوز: سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای نشست خبری خود پیامی را به زبان انگلیسی خطاب به مردم، دولت و پلیس آمریكا اعلام نمود.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، سیدعباس موسوی در این پیام خطاب به مردم آمریکا اظهار داشت: دنیا صدای مظلومیت شما را شنیده و کنار شما ایستاده است. رژیم آمریکا خشونت و قلدری را همزمان در داخل و خارج از ایالات متحده دنبال می کند. از صحنه های خشونت باری که این روزها پلیس آمریکا در پیش انظار مردم جهان خلق می کند و بی محابا و با حد بیشتر خشونت مردمی را که به صورت مسالمت آمیز خواهان احترام و توقف خشونت هستند سرکوب می کند، بسیار متاسفیم.
وی به دولت و پلیس آمریکا نیز اظهار داشت: خشونت ها مقابل مردم خودرا متوقف کنید و بگذارید آنها نفس بکشند.
موسوی از اجرایی شدن قانون اعطای تابعیت بوسیله مادر ایرانی به فرزندانش ابراز خشنودی کرد و اظهار داشت: این موضوعی بود که باید اجرایی و عملیاتی می شد.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین به سفر اخیر معاون وزیر خارجه ایران به افغانستان و دیدار او با مقامات سیاسی و غیرسیاسی مقامات افغانستان اشاره نمود و گفت: در جریان این سفر به توافقاتی دست پیدا کردیم و قرار شد که اگر آنها سوء تفاهم و یا مدرک در رابطه با اتفاق رخ داده در مورد اتباع افغانی در منطقه هریرود داشتند، بفرستند تا جمهوری اسلامی آنرا بررسی کند.
وی بار دیگر اشاره کرد: این اتفاق ناگوار در خاک ایران رخ نداده است و نیروهای مرزبانی ایران در آن دخالتی نداشته اند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به ادعای بعضی از مقامات آمریکایی در خصوص دخالت ایران در امور داخلی آمریکا اظهار داشت: ما هر گونه دخالت در امور داخلی آمریکا را رد می نماییم ولی نمی توانیم در مقابل اتفاقات رخ داده در آمریکا ابراز تأسف و نگرانی نکنیم.

موسوی در پاسخ به سوالی در رابطه با اعزام نفتکش های ایرانی به ونزوئلا با دفاع از این اقدام و با تاکید بر این که برمبنای تجارت مشروع بین المللی صورت گرفته است در پاسخ به این پرسش که آیا ایران در صورتیکه ونزوئلا در خواست کند بار دیگر این اتفاق خواهد افتاد گفت: اگر ونزوئلا در مورد صادرات محموله های جدید تقاضایی را مطرح کند با تهمیداتی که اندیشیده شده و اندیشیده خواهند شد به این کشور و سایر کشورهای نیازمند به این محموله ها ما صادرات انجام خواهیم داد.
وی همین طور در مورد اظهارات مقامات آمریکایی در رابطه با دخالت ایران در امور داخلی این کشور باتوجه به اعتراضاتی که در ایالات مختلف آمریکا در حال وقوع است اظهار داشت: ضرب المثل کافر همه را به کیش خود خواند در مورد این گونه اظهارات مصداق دارد.
سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: آن کشوری که مقابل منافع دیگر کشورها اقدام می کند و در امور داخلی کشورها دخالت می کند و ابایی از بیان این مساله ندارد دولت آمریکا است.
این دیپلمات کشورمان اضافه کرد: انجام این گونه فرافکنی ها ازسوی شخصی چون ترامپ بعید نیست وی در اداره کشور خود با مشکلاتی رو به رو است و شکست خورده است همچون در رابطه با کنترل شیوع ویروس کرونا در آمریکا.
موسوی با بیان این که این اتفاقات و اعتراضات نتیجه سال ها سرکوب و خفه کردن صدای مردم این کشور است اضافه کرد: حالا خفه کردن صداها به خفه کردن خود مردم تبدیل گشته است و در این مورد ترامپ چاره ای جزاین ندارد که فرافکنی کند و ایران و سایر کشورها را متهم کند.
سخنگوی وزارت خارجه اشاره کرد: ما هر گونه دخالت در امور داخلی آمریکا را رد می نماییم ولی نمی توانیم از اتفاقات رخ داده ابراز نگرانی و تاسف نکنیم.
وی با اشاره به نقض حقوق بشر از طرف دولت آمریکا در جریان برخورد با اعتراضات اخیر در این کشور اظهار داشت: آمریکایی ها مسائلی که سال ها به رخ دیگر کشورها می کشیدند را حالا مقابل مردم خود همچون رنگین پوستان اعمال می کنند.
این دیپلمات کشورمان همین طور در مورد آخرین وضعیت سیروس عسکری دانشمند ایرانی که در آمریکا در بازداشت به سر می برد گفت: موضوع پرونده ایشان تمام شده است و احتمال می دهیم ظرف دو الی سه روز آینده اگر مشکلی پیش نیاید و موانعی ایجاد نشود به کشور بازگردد.
وی اضافه کرد: برای ما امنیت ایرانیها در زندان های اروپا و آمریکا که آنها را گروگان این کشورها می دانیم مهمست و وضعیت آنها را به صورت مرتب پیگیری می نماییم.
سخنگوی وزارت خارجه در مورد بدهی میلیاردی کره جنوبی به ایران و این که کره اخیرا اعلام نموده محموله پزشکی به قیمت 500 هزار دلار به ایران ارسال خواهدنمود و در مرحله دوم این رقم به دو میلیون دلار می رسد اظهار داشت: زحمت کشیده اند. ما چیزی حدود دو سال با کره جنوبی مذاکره داشتیم ولی کره ای ها دراین زمینه به آمریکایی ها گوش می دهند و برای پرداخت بدهی شان منتظر پاسخ مثبت آمریکا بودند.
موسوی اظهار داشت: 7 میلیارد دلار پول ملت ایران در کره است و آنها باید همان موقع به صورت مقتضی این پول را به کشور ما بازمی گرداند ولی غفلت کردند و تاخیر داشتند ما بارها به آنها این مساله را گوشزد کردیم که آن چه آنها درباره علت این تاخیر مطرح می کند غیر قابل قبول است. ایران تحت هیچ گونه تحریم بین المللی نیست و تحریم های آمریکا مقابل ایران تحریم های یکجانبه و غیر قانونی می باشد. بدین سبب استناد کره ای ها به تحریم های آمریکا نمی تواند ملاک عمل برای کره یا هیچ کشور دیگری باشد و ما خواستار بازپس گیری دارایی های خود هستیم.
وی اظهار داشت: اقدامی که کره ای ها اعلام نمودند انجام می دهد، اقدام کوچک ولی مثبتی است که با تاخیر فراوان انجام می شود.
موسوی اظهار داشت: کره ای ها باید مراقبت کنند که روابط دیرینه دو کشور که در مقاطعی بر سر زبان ها بوده با دخالت کشورهای ثالث مخدوش نشود.
سخنگوی وزارت خارجه در مورد روابط وزارت خارجه با مجلس جدید و اظهارات روز گذشته رئیس مجلس جدید شورای اسلامی در رابطه با بحث مذاکره اضافه کرد: روابط ما با مجلس در قالب روابط بین قوا تعریف می شود قوای سه گانه در ایران قوای مستقلی هستند و هر کدام از قوا بر طبق قانون اساسی وظایف و تکالیفی برعهده دارند.
وی افزود: ما نقطه نظرات مجلس بعنوان نمایندگان مردم را می شنویم و اگر موضوعی تبدیل به قانون شود آنرا اجرا می نماییم.
وی اضافه کرد: آن چه که در مورد روابط خارجی کشور گفته می شود سیاست های کلی نظام است که در جاهای مختلف بررسی می شود و به تایید نهادهایی مثل شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری می رسد و ما این سیاست ها را اجرا می نماییم.
موسوی همین طور در مورد انتظارات وزارت خارجه از مجلس شورای اسلامی و نوع تعامل این دستگاه با مجلس همچون کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار داشت: ما منتظر هستیم که کمیسیون های تخصصی مجلس همچون کمیسیون امنیت ملی شکل بگیرد ما انتظاری فراتر از قانون و قانون اساسی از مجلس نداریم آنها نقش قانونگزار و نظارتی دارند و امیدواریم باتوجه به شروع خوبی که مجلس داشت و اظهارات خوبی که از طرف نمایندگان و رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان شد شاهد باشیم که روند تعاملات و همکاریهای مان ادامه پیدا کند.
موسوی اشاره کرد: همکاری وزارت خارجه با مجلس ادامه پیدا می کند و ما در تعامل و مشورت نزدیک با مجلس خواهیم بود.
سخنگوی وزارت خارجه همین طور در مورد تشکیل فراکسیون دیپلماسی در مجلس اظهار داشت: ما از تشکیل چنین فراکسیونی استقبال می نماییم در این فراکسیون تعدادی از نمایندگان که دغدغه دیپلماسی و مسائل سیاست خارجی را دارند حضور پیدا می کند قبلا نیز این فراکسیون بوده و ما از تشکیل مجدد این فراکسیون در مجلس یازدهم استقبال می نماییم چونکه به نزدیک شدن دیدگاه ها و هم افزایی بین نظرات کمک می نماید.
موسوی همین طور در این جلسه با تبریک به نمایندگان جدید مجلس و رئیس جدید آن از نمایندگان مجلس دهم و ریاست آن تشکر و قدردانی کرد و اظهار داشت: مجلس دهم زحمات خوبی در رابطه با دیپلماسی پارلمانی کشید و امیدواریم تعاملات بین وزارت خارجه و مجلس جدید تعاملات خوب همچون گذشته ادامه پیدا کند.
موسوی همچنین با اشاره به حضور مکرر ظریف در صحن علنی مجلس دهم و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار داشت: آقای ظریف پس از پیروزی انقلاب اسلامی تنها وزیری بوده که به این تعداد در صحن علنی مجلس و کمیسیون امنیت ملی حضور پیدا کردند.
این خبر تکمیل می شود.



منبع:

1399/03/12
12:32:11
5.0 / 5
2859
تگهای خبر: آمریكا , ایران , پارلمان , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز