عادل الجبیر ادعا كرد: حوثی ها ابزار دست ایران هستند

عادل الجبیر ادعا كرد: حوثی ها ابزار دست ایران هستند سنج نیوز: وزیر خارجه عربستان بار دیگر ایران را به پشتیبانی از حوثی های یمن متهم كرد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در گفت وگو با روزنامه عكاظ در پاسخ به این سوال كه عربستان به منظور مقابله با حوثی ها و متوقف كردن عملیات آنها و همینطور مقابله با ایران در صورت تداوم حمایت موشكی اش از حوثی ها چه اقداماتی می تواند اتخاذ كند، مدعی شد: ما به گزینه های موجود نگاه می نماییم. حوثی ها ابزار دست ایران هستند و برنامه های این كشور را در یمن اجرا می كنند همانگونه كه حزب الله برنامه های ایران را در لبنان اجرا می كند.

عادل الجبیر در یك كنفرانس خبری پس از نشست اضطراری جده هم با اشاره به اینكه وزرای خارجه بار دیگر سیاست تخریبی ایران را محكوم كردند و به مقابله با این سیاست های خصمانه ادامه خواهیم داد، اظهار داشت: تمام وزرا حملات موشكی حوثی ها به عربستان، به سرقت بردن كمك های انسانی، برهم زدن روند سیاسی و قتل و بازداشت سیاسیون از جانب حوثی ها را محكوم كردند.

وزیر خارجه عربستان همینطور در نشست اضطراری جده با بیان این ادعا كه شلیك موشك های بالستیكی ایرانی از جانب حوثی ها به عربستان در تضاد با منشور سازمان همكاری اسلامی و دیگر قوانین بین المللی و به خصوص مصوبه 2216 شورای امنیت است، مدعی شد: حوثی ها تابحال 300 موشك ایرانی پرتاب كردند كه 90 فروند از آنها به سمت مناطق مختلف عربستان بود و مكه و ریاض را مورد هدف قرار دادند.

وی مدعی شد: این امر نشان دهنده تداوم سیاست های خصمانه ایران در حمایت های آن از تروریست ها، دخالت در امور داخلی دیگر كشورها، كوشش برای تولید ناامنی و بی ثباتی در دیگر كشورها و تحریك احساسات مسلمانان جهان است.

الجبیر در ادامه بااشاره به اینكه حوثی ها بیش از 85 درصد كمك های انسانی را به سرقت بردند، مدعی شد: ایران به وسیله نیروهای وابسته به آن در یمن فتنه و درگیرهای فرقه ای تولید كرد و با هدف طولانی تر كردن بحران از حوثی ها حمایت موشكی، تسلیحاتی و تجهیزاتی كرد.
به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، این ادعا در حالی مطرح می گردد كه مقامات كشورمان همواره تاكید می كنند جمهوری اسلامی ایران هیچ دخالتی در امور داخلی یمن ندارد و خواهان تولید راه حل مسالمت آمیز برای حل بحران یمن است.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان پیش از این هم در واكنش به تحولات اخیر یمن، با اشاره به تداوم تجاوز وحشیانه خارجی كه به نابودی زیرساخت ها و محاصره همه جانبه و كشتار جمعی و خاموش ملت یمن منجر گردیده است، ابراز امیدواری كرد: همه گروه ها، احزاب و جریان های سیاسی و اجتماعی یمن، ضمن همبستگی با یكدیگر از جبهه واحد ملی ضد تجاوز خارجی محافظت كنند.
قاسمی با ابراز تاسف از درگیری های اخیر و دعوت همه نیروهای یمنی به آرامش و خویشتنداری ابراز امیدواری كرد و اضافه كرد: تمامی اختلافات داخلی در چارچوب گفت وگو حل و فصل و زمینه هرگونه سوء استفاده دشمنان خارجی ملت یمن مسدود شود.
وی مرتبط با مساله حمایت تسلیحاتی از یمن اعلام نموده است: ما هیچ گونه ارتباط تسلیحاتی با یمن نداریم، یمن در محاصره است و چنین امكانی در كل وجود ندارد در غیر این صورت ایران به قدری شهامت دارد كه چنین اقدام و سیاستی را اگر داشته باشد اعلام كند؛ آنچه امروز در دستان مردم یمن هست سلاح هایی است كه از دولت های قبل در پادگان ها وجود داشته، امروز مشاهده می نماییم یمن برای آنكه در مقابل تجاوز و حملات بی امان از خود محافظت كند به سراغ تكنیك های درونی رفته و این طبیعی است.
علی اكبر ولایتی، دبیر كل مجمع جهانی بیداری اسلامی و مشاور رهبری در امور بین الملل هم پیش از این در پاسخ به سوالی در مورد برخی اتهامات مرتبط با مداخله ایران در امور یمن، اظهار داشت: در یمن كشورهای مرتجع عربی تحت عنوان ائتلاف عربی ضد یمن مداخله مستقیم كرده اند و ایران جز حمایت سیاسی و كمك های انسانی برای نجات مردم این كشور كار دیگری انجام نداده است.





1396/11/02
13:54:00
5.0 / 5
5654
تگهای خبر: ایران , سیاست , وزرا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز